onsdag 8 februari 2012

Gör egna ljus!












































Att tillverka egna ljus av bivaxkakor är något som jag har längtat efter att prova på. I den här kylan vill man ju ändå inte göra så mycket annat än att dricka te, sticka och tända ljus, och då kändes ljuspyssel som en adekvat aktivitet att lägga til de tre förstnämnda!

Min man var vänlig nog att köpa med sig en sats med bivaxkakor och vekar från "storstaden", och sedan satte lillan och jag igång med pysslet. Att göra "honungsljus" är rysligt enkelt - det är så roligt med projekt som lillan känner att hon kan vara med på fullt ut! Bara att skära till vaxkakan i den storlek man vill och klippa till en veke och rulla in den i ljusrullen. Beroende på hur man skär till vaxkakan, kan man variera formen på ljuset. Vi gjorde en hög snirklig sort, och ett par korta jämntjocka. Jag tycker de här ljusen blir så fina och så luktar det underbart gott när de brinner!

























Vi tänker tillverka fler och lägga undan i gåbortpresent-lådan. Tänk vad fint att få ett par honungsljus med ett vackert band omkring!

9 kommentarer:

  1. Jag gjorde en del vaxljus förr och det är snabbgjorda saker och så blir det så fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. fast de brinner rysligt fort när man gör dem på det viset, smält vaxet och stöp ljus på vanligt sätt och du får helt underbara ljus som brinner länge!

    SvaraRadera
  3. Hej Maja! Såg dig i nya Allt i Hemmet som kom i brevlådan idag. Om "housewife". Kul!
    Vad många fina recept och beskrivningar du haft den sista tiden. Man önskar verkligen en bebis i familjen. Får nöja mig med valp så länge, tills nästa barnbarn...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Det är jättekul att göra vaxljus! Visst brinner dom fort,men då får man ju snart göra fler ;-) Upptäckte i höstas att det också finns vaxkakor i olika färger! Vi beställde såna från nåt pysselföretag på jobbet. Blev väldigt snyggt att blanda färgerna. Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde röda vaxljus till adventsljusstaken i julas.

    SvaraRadera
  6. Jag har läst att bivaxljus (till skillnad från paraffinljus) renar luften. Inomhus. Det finns också recept på moddelleringsvax (med fårfett) som man kan ha och knåda tillsammans, men det har jag inte hunnit testa. Om man gör för tjocka bivaxljus är det lätt att de dränker sig själva, har jag märkt (har hänt när jag gjutit). För den som intresserar sig för bins leverne, har jag skrivit en liten enkel sammanfattning om man följer länken: http://tarna.fhsk.se/it/distans10/tarelisme/honungssidan/statsskick.html

    SvaraRadera
  7. Kul att ha hittat din blogg! Blöjbyxan är supersöt! Men garnförslaget på Ravelry vill väl inte fungera över tygblöjor? Ska dom hålla fukten ute måste dom vara insatta med lanolin (ullkur) och garnet kan inte vara superwash (har en polyesterfilm över fibrerna).

    SvaraRadera
  8. Vackert! Hoppas att ni kan hitta någon biodlare i närheten så att ni kan åka dit på utflykt och köpa vaxkakorna. Och honung samtidigt! Det är en upplevelse.

    SvaraRadera