onsdag 18 april 2012

Baka kladdkaka!

Det är lustigt det här med kladdkakor! De flesta människor verkar ha sitt eget särskilda recept? Samma typ av kaka bakas alltså landet över, fast med en rad olika små variationer...

Förra helgen hade vi vänner på besök och de hade med sig en supergod kladdkaka till oss - det var då jag kom att tänka på det där: Att alla gör lite olika, och att det dessutom ofta finns en historia bakom recepten. - Man har fått det av en släkting eller kompis, klippt det ur en veckotidning eller googlat fram det på nätet

Mitt kladdkakerecept fick jag av min syster Lisa för många år sedan. Innan jag började baka efter det brukade jag göra en betydligt fetare variant. Efter att jag hade smakat på Lisas tyckte jag dock att det kändes onödigt med allt det där smöret när hennes var precis lika god - om inte ännu godare - utan det.

Här är receptet:

Lisas kladdkaka

2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1½ dl vetemjöl
50 g smör (smält)

Blanda ingredienserna. (Vispa ej!) Häll i smord och bröad form. Grädda i ugnen på 200 grader i 30 minuter.

Hur gör ni? Har ni något specialrecept som ni alltid följer?

*Uppdatering: Min läsare Trixiyo föreslog att jag skulle lägga upp en länklista i anslutning till det här inlägget. Där kan alla som vill dela med sig av sin egen bästa kladdkaka genom en länk till receptet. Visst var det en fin idé? Jag nappar på den, så här är listan! Varsågoda att länka:

9 kommentarer:

  1. Hej Maja! Vad roligt att du gillar receptet,det är ju verkligen en god variant. Javisst är det lustigt att det finns så många varianter på samma kaka! Det finns ju till och med böcker och sidor på nätet med enbart kladdkakerecept... Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Det är märkligt det där med kladdkakor. Någonstans en gång åt jag världens godaste kladdkaka - vilket resulterar i att jag numera är på jakt efter det receptet.

    Med andra ord - varje gång det bakas kladdkaka hos mig är det ett nytt recept som testas, för att se om jag hittar rätt =)

    SvaraRadera
  3. Å underbart med ett nytt kladdkakerecept. Jag har min favorit, som jag fick på recept på ett vykort i början på 80 talet, den har jag gjort många ggr, och alla älskar den. Men dessutom har jag en egen pärm med alla tänkbara kladdkakerecept , samlar nämligen på dem, det är ju bara så gott!
    kram//Tina i Falun

    SvaraRadera
  4. kan du inte lägga in ett länkverktyg så kan vi länka våra recept =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. här kommer min länk med mitt favorecept.. =)

      http://trixiyo.blogspot.se/2012/04/kladdigt-varre.html

      Radera
  5. Lisa: Ja, det r något srskilt med kladdkakor som engagerar... Pratade med mamma och fick reda på att det här receptet antagligen kommer från "Konsttorp" från början! Roligt - jag visste inte det? Kram från Maja

    Stina: Jakten på den perfekta kladdkakan...;)

    Tiol: Oj, vad häftigt med en egen kladdkakepärm! Den får du hålla hårt i;)

    Trixiyo: Fixat - nu kan du lägga upp länken i listan! Tack för idén:)

    SvaraRadera
  6. Har testat ditt kladdkakerecept och det var helt suveränt! Skriver ut och sätter i en plastficka och sätter in i receptpärmen på en gång! Tack!

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde det jag också (kunde ju inte låta bli).Jag tyckte också den var väldigt god. Den har redan hamnat i min kladdkakepärm :o)Så TACK för ytterligare ett gott recept,

    kram//tina i Falun

    SvaraRadera
  8. Min favorit recept är som Lisas,men med 100 gr smör. Jag har ALDRIG den i ugn 30 minuter. Då blir den ju inte kladdig

    SvaraRadera