tisdag 17 april 2012

Symöte - Stickad vintagespets!
















Välkomna till veckans symöte!

Att ägna sig åt vintage-stickning - dvs att sticka efter gamla mönster och försöka återskapa äldre plagg - kan var ett riktigt detektivarbete. Det är väl därför det är så spännande? Man får dyka ner i historien rent handgripligen och försöka lista ut hur mönsterkonstruktören tänkte en gång i tiden.

Den senaste veckan har jag jobbat med att skapa en spetsbård med utgångspunkt från ett stickmönster från 1953. Jag har alltså utvunnit en liten del ur den stora helheten, som kommer från ett elegant jumperset i genombruten spets. Det var så roligt!

Att använda detaljer från äldre mönster och applicera dem på nya plagg tycker jag är ett inspirerande sätt att föra historien vidare! Jag har en känsla av att jag kommer att ägna mig en hel del åt det i framtiden!

Nu håller jag på att konstruera en kofta där spetsbården finns med. Jag har haft idén till modellen, ett bra tag nu och det känns så roligt att realisera den. Tanken är att koftan ska bli ett bra förstagångs projekt för den som inte tidgare stickat spets men gärna vill prova på det.

Det kommer att ta ett bra tag att jobba fram modell och mönster, men det känns som ett roligt jobb!


Den vackra kudden som ligger i den gröna fåtöljen i vårt "finrum" har min mormor broderat. Jag är så glad över den!

Det är överhuvudtaget väldigt roligt att låta sig inspireras av nya stickmönster. Böckerna på bilden innehåller olika sticktekniker - spets, flätor, intarsia m.m. Den ena har jag beställt från England och den andra hade min man med sig hem från en Tysklandsresa.  Jag vet inte hur många gånger jag bläddrat igenom dem från pärm till pärm... Varje gång jag gör det ser jag något nytt! Och ibland får jag en designidé!

Vad har ni andra haft för er? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

11 kommentarer:

  1. Superfin spets. Önskar att jag var bra på att sticka men jag tappar maskorna hela tiden :-)

    SvaraRadera
  2. Oj, en sådan vacker kudde!

    Det är jättekul att försöka göra nya egna grejer av äldre mönster!
    Fint litet spetsmönster!

    SvaraRadera
  3. Ja, men visst är det underbart med handsömnad då och då! Appropå stickböcker så fick jag en himla fin stickbok i julklapp som innehåller närmare 200 olika mönsterstickningsbeskrivnignar. Jag har så smått börjat sticka provlappar av alla dessa tekniker, tänkte börja med de som är i nivå lätt och sedan arbeta mig uppåt. Jag tror att det är ett bra sätt att utveckla min stickning på, och lapparna, om de blir tillräckligt många, kan kanske bli en liten babyfilt så småningom.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin spets! Är i vanliga fall inte allt så förtjust i spets men den där var fin, sådär precis lagom på något sätt!

    SvaraRadera
  5. Mönstret på framsidan på mina nya sockar är ett gammalt "ärvemönster", både min mamma och min mormor brukade sticka det!
    Tror att det är finskt från början. Jag älskar att sticka just det mönstret, det är så himla kul och går så fort!
    Har stickat många sockar i det mönstret och även pulsvärmare.
    Ibland stickar jag volangkant uppe på sockan och längst ner vid handen på pulsvärmarna också, det blir jättefint!

    SvaraRadera
  6. Helt otroligt vacker kudde!
    Spetsen är snygg.

    SvaraRadera
  7. Snyggt med tulpaner, känner på mig att det kommer bli en fin kofta!

    SvaraRadera
  8. Det kommer verkligen bli riktigt fint! Kudden är verkligen supervacker och så härligt ha något hemma som ens släktingar lagt ner så mycket tid på. Det är kärlek.

    SvaraRadera
  9. En fråga angående din "värma-liten-hätta":

    Brukar du virka genom båda maskbågarna eller bara genom den bakre? På bilden av din mössa syns en liten rand i mönstret, vilket kan tyda på att du virkar i den bakre maskbågen.
    Bara nyfiken - kanske det blir lite skillnad i hur hård mössan blir.

    SvaraRadera
  10. Jag har också fastnat för att testa olika stickmönster och köper in gamla sticktidnignar på Tradera. Där finns massor av roliga vintagemodeller och stickmönster som man måste pröva. På min blogg kan du hitta några exempel.
    Flätan är jättefin. Kan du lägga ut mönster på den?

    SvaraRadera
  11. MV: Tack! Men övning ger färdighet;)

    Johanna: Å, vad häftigt med en sådan bok - och bra idé att göra en filt av provlapparna sedan!

    Stina: Kul att du gillade den!

    Gerda-Thyra: Nej men vad spännande! Vore jätteroligt att få ta del av det mönstret någon gång - så roligta att du lärt dig det av mamma och mormor!

    Qarina: Ja, visst är den!

    Berit: Tack!

    Helena: Ja, jag är vldigt glad över kudden!

    Anonym: Precis så är det - jag virkr bara i den bakre maskbågen!

    Kråkspark: Mönster på flätan kommer i samband med att jag släpper koftmönstret!

    Vad roligt att du sysslar med vintage-stickning precis som jag:)

    SvaraRadera