tisdag 3 april 2012

Symöte - Wrap & turn!

Välkomna - då var det dags för symöte igen!

Den senaste tiden har jag experimentarat en hel del med "kortvarv", eller "short rows" som det heter på engelska. Jag stickar just nu på en sjal som är konstruerad med hjälp av den tekniken. Att sticka ett kortvarv innebär att man inte stickar hela varvet, utan vänder vid en tidigare punkt. På det sättet kan man forma stickningen på andra sätt än bara som ett rakt stycke.

För att få kortvarven att se snygga ut och undvika hål i strukturen använder man sig av en teknik som kallas "lindad maska", eller "wrap & turn" på engelska. (Det finns också andra sätt att göra detta på, men det här är den vanligaste metoden.) Idag bjuder jag på en liten bildserie som visar hur det går till. (Klicka på respektive bild för att förstora den!)

Vill man hellre se tekniken i rörliga bilder rekommenderar jag en sökning på "youtube" - där finns massor av instruktionsfilmer.

Så här gör jag när jag stickat fram till den punkt då jag vill vända:


(Obs: Ovanstående bild visar hur det ser ut när vändningen är gjord!)

När jag sedan ska sticka "förbi" en lindad maska gör jag så här:


















Det var vad jag hade att bjuda på idag - lycka till med kortvarven! Nu är jag nyfiken på vad övriga syföreningsmedlemmar har för sig? Lämna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:


3 kommentarer:

  1. Vad roligt att se lite annan teknik på stickning.

    SvaraRadera
  2. Bra beskrivning, tack! Men jag förstår inte riktigt hur man använder det, du får gärna visa hur själva stickningen blir sedan. Kul att lära sig nya tekniker.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Tipsar om en liten utlottning i min blogg med hög vinstchans.

    SvaraRadera