tisdag 24 april 2012

Försenat symöte - Vintage-stickning till dockan!























Välkomna in på tidernas senaste symöte!

Oj, oj, oj - jag som planerat att posta mötesinlägget tidigt i eftermiddags under min bussfärd till stickcaféet i Årjäng! Inte visste jag att jag det inte skulle finnas minsta tillstymmelse till "nät" där jag färdades genom den värmländska trollskogen. Jag fick vackert packa undan datorn och vänta tills jag kom hem igen. Ledsen att det dröjde! Syföreningstisdagarna har ju liksom blivit heliga med tiden, det känns konstigt att inte följa rutinen... Men nästa tisdag blir det ordning på torpet igen - det lovar jag!

Hursomhelst har jag haft en väldigt trevlig kväll i Årjäng! Jag föreläste om vintagestickning, pratade och stickade med en massa trevliga människor och blev dessutom bjuden på gott fika och en privat rundtur i en ovanligt fin secondhandbutik - inte illa, eller hur?


Den här veckan tänkte jag visa er mitt senaste lilla vintage-projekt: en dock-kofta ur ett mönsterhäfte från 1960-talet. Det är så roligt med dockkläder! Man stickar plaggen på ett litet kick, och får genom det möjlighet att pröva på nya strukturer och modeller, liksom i förbifarten. Perfekt omväxling om man har något annat större på gång...

Koftan är stickad av restgarner (merinoull) - den blev liksom lite hallon och blåbärs-färgad.

Vad har ni gjort? Om ni sover hoppas jag att ni vill lägga upp länkarna under morgondagen - jag är som vanligt nyfiken!

Lämna en länk till ert syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:


11 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt trevlig dag du haft.
    Och dock-koftan är så söt! En riktig hallon/blåbärs kofta.

    SvaraRadera
  2. ja väntan har vart lång.. de visar hur mkt tisdagarna har blitt betydelsefulla och man ser fram emot möterna =) ja har ett tips till er.. tyckte denna sidan va så gullig och speciell så måste tipsa..
    http://www.husmorsknep.se/ och den handlar om olika knep som tex att ta bort jobbiga fläckar och hur man kan fåbränd mat os att sluta lukta. Din mormor på nätet står det överst.. tycker det är så charmigt och sen är den uppbyggt på ett annorlunda sätt som gör den speciell.. man kanske kan hitta nått bra tips kanske som man har anv för. Nä nu ska ja lägga mig.. godnatt alla..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länktipset! Den åker genast in bland mina favoriter.
      Natti natti

      Radera
  3. Sent ja, tur att jag förvandlas till en nattuggla när sambon jobbar borta ;-)

    Visst är det kul att sticka till dockor? Precis som du testade jag något, för mej, nytt, en spiralstickad yemenväst, och så är det så kul att se hur det uppskattas av de små!

    SvaraRadera
  4. Ja, så kan det gå... men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge, sägs det!
    Så spännande det verkar med vintagestickningsföreläsning!
    Då passar det ju också bra med det mönster som jag stickar just nu, det är minst 100 år gammalt har jag fått reda på i kväll! Häftigt!

    SvaraRadera
  5. Det blev visst onsdag för mig innan jag länkade upp till symötet.
    HOppsan

    SvaraRadera
  6. Jag märkte inte av att det blev sent, jag var ändå inte hemma från jobbet förrän efter elva på kvällen;-)

    Vilken söt liten kofta, kan tänka mig att lillan blev glad över den. Såg du min fråga i ditt förra inlägg?

    SvaraRadera
  7. Å vilken söt liten kofta, så vacker och genial med knytningen. Lätt att ta på, eftersom den verkar "bred" i ärmen.

    Själv stickar jag handledsmuddar , rolig stickning som matar på ganska snabbt. Fina blir de också, om jag får säga det själv.

    Skall försöka ordna med en bild på dem.
    kram//tina

    SvaraRadera
  8. hej igen.. jag ville bara tipsa om mönstret till min pippifilt. man kan göra pippikudde och pippistrumpor efter de mönstet med. kolla in:

    http://www.garntorget.se/stickad-pippiplad-och-kudde-91093.html

    jag valde att göra en mindre variant som passar en liten =)

    SvaraRadera
  9. Hej, jag vill gärna vara med på riktigt som medlem. Sitter ju ändå här och läser varje tisdag!
    Jag är en sådan som inte kan gå förbi en stickad/virkad tröjag i affären utan att ofta tycka att det kan jag ju jag göra själv. Men sedan när jag väl ska börja med den där koftan så kan jag ju inte bara ta ett mönster. Ska jag nu lägga ned så mkt tid och garn så får det ju bli precis som jag vill ha det.. skapar något eget. i jakten på målet blev det så här med provlappen http://ravel.me/miai/onkuo
    byte av mönster och sticktjocklek blev till något helt annat än vad det kommer att bli. Detta repades upp, men jag var ju tvungen att dokumentera såklart. Mvh, mia i

    SvaraRadera
  10. http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/april/kaniner-och-dockklader.html

    Jag skickar en bild på en kanin jag stickat till yngsta sonen för flera år sedan, men som fortfarande hänger med :) Jag blev så sugen på att börja med dockkläder igen när jag läste ditt inlägg, jag har gjort så många, men det var längesen nu, barnen börjar bli stora, men nu väntar vi en liten igen så det är bara att börja om - hurra!

    SvaraRadera