tisdag 10 april 2012

Symöte - Virkad uddspets!






















Hej!

Nu har jag samlat ihop mig efter trevligt påskfirande och jag tror bestämt att det får bli ett litet symöte så här på eftermiddagen. I Arvika, där jag bor, vräker regnet ner och har så gjort konstant under hela dagen. En riktigt innedag, kan man säga...

Jag är något så ovanligt, som mellan två handarbeten. Det händer mig ytterst sällan eftersom jag nästan alltid har flera projekt på gång samtidigt. Men ska det fortsätta regna på det här viset så bara måste jag ha något för händerna ikväll. Jag har gått och tänkt på en särskild sorts kofta som jag skulle vilja göra - men har varken hittat rätt garn, eller riktigt bestämt mig för hur jag ska gå till väga. Vi får se hur de går...

Sjalen på bilden gjorde jag färdigt för ett par dagar sedan. Den är stickad av Rowan´s sommargarn "Summer spun" och konstruerad med hjälp av  "kortvarv" som jag skrev om förra veckan.

Jag ville ge sjalen ett "gammaldags" uttryck så jag virkade på en enkel bård i vitt som kontrast till de flerfärgade garnet. Det blev lite "Larkrise to Candelford" över den, tycker jag. Återkommer med mönstret till själva sjalen senare, men tjuvstartar med en beskrivning av den virkade bården idag:
















Uddspets

Virka ett varv fm, virka sedan ett hålvarv:
*1 fm i nästa fm, 2 lm, hoppa över nästa 2 fm, 1 fm i nästa fm; upprepe från * till * varvet ut, vänd. Nästa varv: 1 lm, 1 fm i varje fm och 2 fm i varje  luftmaskbåge varvet ut, vänd. Virka ett varv fm. Sista varvet virkas så här: 3 lm, hoppa över nästa 2 fm, 1 st i nästa fm, *3 lm, 4 st i mellanrummet som skapades av den senaste stolpen, hoppa över nästa 3 fm, 1 st i nästa fm. Upprepa från * till * varvet ut.


Har ni handarbetat något under påskhelgen? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:


6 kommentarer:

  1. Vilken fin spetskant! Jag funderar på att virka en spets som jag kan sy fast på en kjol.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag tog faktiskt fel på dag... trodde att det var måndag, ju!

    SvaraRadera
  3. Hej. Jag skulle vilja gå med i Husmorsskolans Nya Syförening. Jag stickar, virkar, broderar, gör kort och pärlbroderi.
    Adressen till min hemsida är;
    http://qarina.se

    Hälsningar Qarina

    SvaraRadera
  4. Fia: Ja, det är ju en jättebra ide´! Fint sätt att dekorera e kjol!

    Gerda_Thyra: lätt hänt när det är helger... Då blir man lite dagvill;)

    Qarina: Välkommen som medlem! Jag lägger till dig i medlemslistan!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Tack för beskrivningen på den fina kantspetsen!
    Snart sitter det en på min kjol.

    Hälsningar
    Lisa

    SvaraRadera