söndag 29 april 2012

Stickning på flygplan!

Reklam var bättre förr! Eller hur? Särskilt när det är garn och stickor med i bilden... Och som vanligt kan jag inte låta bli att fundera på vad det är hon stickar? En tröja - jovisst - men vilken modell? Det är är ju det man skulle vilja veta! Färgen på garnet är iallafall utsökt!

Ovanstående scen skulle förövrigt inte vara möjlig med nutidens flygpolicy. Tror inte att man skulle ta sig igenom säkerhetskontrollen med ett par jumperstickor av metall i handväskan...

Med den funderingen vill jag önska er en trevlig söndagskväll!

11 kommentarer:

  1. men virknål borde väl gå? eller? =)

    SvaraRadera
  2. Trästickor brukar fungera att ta igenom tullen. Jag blir nyfiken på de tjusiga tapeterna med blommor inne i flygplanet!!

    SvaraRadera
  3. ... och flygvärdinnan kan förstås inte låta bli att fråga vad det ska bli!

    SvaraRadera
  4. Trixiyo: Antagligen inte om den är av metall? Men i trä kanske funkar då...

    Kråkspark: Vad bra! Då får det bli sådana om jag ska flyga någongång framöver. Håller med om tapeterna ser spännande ut!

    Anna: Så måste det ju vara! Det är förövrigt nästan omöjligt att avhålla sig från att fråga när man ser någon som stickar på något intressant - jag brukar göra det i tid och otid;) Gissar att detsamma gäller dig?

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha mina knitpro rundstickor och om jag virkar så har det aldrig vart något problem att ta med virknål i metall. Däremot får du inte ta med sax inte ens en liten. Jag har en grej från Clover som jag "kapar" garn med.
      Det finns information hos Luftfartsverket:-)

      Radera
  5. Jag tror att man får ha trä men är inte säker. Egentligen spelar det väl ingen roll för trästickor är ju också hårda...

    SvaraRadera
  6. Jag har köpt stickor av bambu och de har jag haft i handbagaget fler gånger när jag flugit och ingen har anmärkt något i säkerhetskontrollen

    SvaraRadera
  7. Jag har flugit över hela världen med mina stickor! Trä, naturligtvis! All denna tid på ett plan, man måste ju få sticka och vara produktiv! :))

    SvaraRadera
  8. Jag har också flugit med både stickor av trä och virknålar av metall. I höstas flög jag till Kina och hade med mig en väldigt smal virknål som jag var osäker på. Jag fick visa upp den ett par gånger men när jag visade vad den var till för var det inget problem. I Sverige och Norden har det aldrig varit något problem.

    SvaraRadera
  9. Ja, vilken härlig bild! Älskar 50-tals reklam

    SvaraRadera
  10. Hej Maja! Jag flög till Madeira (3 plan i vardera riktinig) Hade både rundsticka och strumpstickor i handbagaget - nema problema. De frågade inte ens... Ibland undrar man över en nagelfil i metall/dessa då.. Men We are knitting for PEACE - så det är nog skillnad!:-)

    SvaraRadera