måndag 16 april 2012

Förvandla 25 gram jäst till två goda limpor!

Jag har bevisligen snöat in på brödbak - och brödfoto! Igår var tredje dagen i rad som hushållsassistentens surrande kunde höras från mitt kök. Jag bakar, lyssnar på P1 och funderar på stort och smått...

Jag har alltid haft ett stort behov av tänketid - att sortera, reflektera och filosofera. Baka bröd tar tid och det är just det som är poängen. Jag hinner tänka.

Gårdagens bröd gjorde jag utifrån en speciell förutsättning. I kylskåpet låg ett halvt jästpaket och jag ville göra slut på det. Dessutom hade jag dinkelsikt i skafferiet.... Så här gjorde jag:

Majas limpor

25 g jäst
5 dl vatten
½ dl olivolja
2 tsk salt
5 dl dinkelsikt
6 ½ dl rågsikt

Rör ut jästen i fingervarmt vatten (37 grader). Tillsätt olja, salt och mjöl. Arbeta degen tills den är smidig - ca 5 minuter med assistent, kanske 10 minuter för hand. Jäs under bakduk ca 1 timme.

Knåda degen lätt på mjölat underlag. Dela i två delar, forma till limpor och lägg i brödformar. Jäs utan bakduk ca 1 timme. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i 35-40 minuter. Låt svalna på galler med bakduk på.


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Det lät som ett gott bröd, men hur mycket vatten ska man ha?
    /S

    SvaraRadera
  2. Oj, jag missade att skriva in det i receptet - 5 dl ska det vara!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Bakade detta brödet i kväll, behövde något snabbbakat när jag inte kommit ihåg att mata surdegen i tid. Blev jättegott. Slängde dock i lite pumpa- och linfrön samt havrekli det också. Tack för receptet!

    SvaraRadera