måndag 9 april 2012

Påskens färger!
















Vår påsk har varit full av ljus och klara färger!

Tänker på papp-äggen som lillan målade så fint och färgrikt...

... och buketterna med snittblommor som jag köpte och satte samman till buketter för att fylla huset med vår!



På hasselnötskakornas som liknade små fågelbon...


















...och de himmelska hallonkakorna som jag bakade i långpanna och, som trots att de inte innehöll en enda gnutta karamellfärg blev så rosa att man inte kunde låta bli att le av barnslig förtjusning varje gång de dukades fram...

...och på långfredagens middagsbord som bestod av marinerad fisk i ugn, med allehanda färgglada tillbehör. Den franska lemonaden som skymtar i förgrunden gick inte heller av för hackor;)

I år åt vi traditionellt: fisk på långfredagen och lamm på påskafton. Det blev väldigt lyckat!






















Sist av allt en bild på lillans påskgåva: den bedårande lilla kaninfamiljen i form av pappersdockor som jag hade hängt upp i körsbärsträdet när hon skulle ut och leta efter sitt påskägg. Bättre påskpyssel än att klippa ut pappersdockor tillsammans finns nog inte!

Hoppas att ni har haft det bra också!

7 kommentarer:

  1. Härligt med färg, glädje o värme inomhus i väntan på VÅRvärmen
    Värmande vårkramar Ninne

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig påsk!
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  3. Den franska lemonaden såg spännande ut - finns det något recept?

    SvaraRadera
  4. Hallonkakorna såg goda ut! Har du något recept?

    SvaraRadera
  5. Dina kakor ser jättegoda ut. Vad var det för kaka med glasyr på? /E

    SvaraRadera
  6. Så fint! De där rosa ranunklarna är ju helt underbara! Apropå den där lilla hättan du har till höger: min mamma sydde sådana till mig och satte knappar i hörnen och hårtofsarna tittade ut genom hålen. Har tänkt ta upp det mönstret men det har ännu inte blivit av. Själv hade jag helt glömt bort den modellen när mina tjejer var små!

    SvaraRadera
  7. Ninne: Ja visst är det! Vårkram till dig med!

    Susanne: Nej, tyvärr inte - det är en ekologsik lemonad som jag köpt. Underbart god! De brukar sälja den i välsorterade delikatessbutiker. Jag köper min i Bollnäs på "Havannas deli", när vi besöker svärmor. Flaskorna är så vackra också- dem spar jag till sommarens saftkok:)

    Matilda och Emma: Å, det är en slags hallonkakor! Något av det mest lyckade jag bakat på länge. Receptet finns i den senaste kokboken från "Saltå kvarn". Rekommenderar både boken och receptet!

    Kråkspark: Vad roligt att din mamma sydde sådana hättor! Jag har förstått att det var väldigt vanligt... En del kallar dem för "kråkor". Har du hört det uttrycket?

    Ranunkler är nog min favoritblomma!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera