torsdag 26 april 2012

Laga potatispaj!

Blev det potatis över vid gårdagens middag? Då har jag ett tips:

Potatispaj är något som jag själv upptäckt på senare år - det är väldigt gott och passar bra att göra när man har en stor potatisrest!

Formeln för min paj är ungefär så här (- när det gäller ugnstemperatur och gräddningstid är det bara att utgå från ett basrecept i någon kokbok om man känner sig osäker):

Gör en pajdeg (använd något favoritrecept). Tryck ut pajdegen i en stor form och ställ i kylen en stund. Förgrädda pajskalet.

Skala och hacka 1-2 lökar. Fräs löken i smör och bred ut i botten av pajskalet. Skiva potatisarna och lägg ovanpå. Smula 1 paket fetaost över. Häll på en äggstanning (jag brukar ha creme fraiche i min). Krydda med basilika.

Grädda pajen. Toppa med nötter eller frön och låt pajen svalna.

-----

Prova om ni törs:)

5 kommentarer:

  1. Det låter faktiskt riktigt gott. Att ordet faktiskt kom in i meningen är för att jag inte särskilt förtjust i potatis....
    Men, testa kan man alltid.

    SvaraRadera
  2. Låter supermumsigt. Och visst är det så att man alltid lyckas får några över...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Det ska jag prova, låter verkligen gott. Restmat som man piffar upp är alltid så gott tycker jag. Mina barn brukar ropa hurra när jag säger att det blir rester till middag :)

    SvaraRadera
  4. Jag har skickat ett mail till dig med texten byte. Ifall det hamnar i nån skräpkorg

    SvaraRadera
  5. Hej Maja
    Potatispaj är riktig festmat hemma hos oss, ibland kokar vi potatis bara för att få en paj (lite helstekt fläskfile + en god sås på stekskyn som tillbör gör livet riktigt gott.). Förutom fetaosten och creme fraichen som jag också har i brukar jag grunda med ett lagom lager med vitlöksfräst baldspenat under potatisen. Gott och nyttigt.

    Ha en glad Valborg

    SvaraRadera