fredag 20 april 2012

Sticka en liten väska!



Igår kväll tog jag en liten paus från min pågående koftstickning för att sticka en en enkel väska till lillan. Inspirationen fann jag hos Lori med bloggen "Lori times five". Hon har stickat de små väskorna med anledning av en Namibiaresa. De är tänkta som gåvor till människorna hon möter på sin vägen - därför planerar hon också att lägga något litet extra i varje väska. Vilken otroligt fin idé - eller hur?

Mönstret till väskan är verkligen enklast möjliga. Här kommer en översättning:

Lori´s Namibiaväska

Material:

Valfritt garn - jag använde ett ullgarn för sticka 5 mm (En huvudfärg och en kontrastfärg)
4 strumpstickor, 5 mm
Virknål, 4-5 mm

Gör så här:

Lägg upp 26 maskor och fördela dem på 3 strumpstickor så här:
9-9-8

Sticka rundstickning i 7,5 cm.
Under nästa varv: Sticka ihop maskorna 2 och 2.
Sticka ytterligare ett varv. Ta av garnet och dra igenom resterande 13 maskor.
Fäst trådarna.

Virka en luftmaskkedja av önskad längd (berodende på om det är en vuxen eller ett barn som ska få väskan.) Fäst remmen i väskan och virka fasta maskor runt överkanten.

Jag gjorde väskan lila och gul eftersom det är lillans favoritfärger just nu. Det  är ju annars en sak som ändrar sig titt som tätt;) 

Nu slogs jag i alla fall själv av vilken vacker färgkombination det är! Jag har liksom inte tänkt på de färgerna tillsammans tidigare... Fick en väldig lust att sticka mig en tröja i den färgsättningen!

Ska nog sticka ett litet lager av små väskor att lägga i mitt presentförråd - det blir ett bra sätt att använda en del av mina restgarner. En sådan här väska är ju en väldigt fin sak för barn att förvara små hemligheter i - och så känner man sig så stor när man har sin egen väska... Till en vuxen kan ju väskan användas till mynt, eller nycklar. Och så borde man ju kunna brodera på dem också... Å, nu fick jag många idéer på en och samma gång:)

En trevlig fredag önskar jag er alla!

4 kommentarer:

  1. Håller med dig....en jättefin idé. Även jag ska använda restgarner och sticka, lägga undan för kommande småbarnskalas. En liten fin present med någon lite småsak i väskan.

    SvaraRadera
  2. Fina färger, de passar bra ihop. Första mössan jag virkade var i gult och lila. Min dotter valde färgerna.

    SvaraRadera
  3. Vad fina, de måste jag också sticka!

    SvaraRadera
  4. Anna: Ja, precis så tänkte jag med! Roligt att ha i presentförrådet!

    Fia: Vad roligt att hon också gillade de färgerna!

    Karin-Ida: Javisst är de! Och jätteroliga att göra:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera