torsdag 19 april 2012

Inlagd gurka i all hast!

Jag fick ett smärre anfall av huslighet igår när jag hittade "snack-gurkor" till halva priset i affären...

Jag såg på högen av gurkor - och tänkte på att de antagligen skulle slängas om de inte såldes inom den närmsta tiden - sedan förbarmade jag mig över en av lådorna!

Snack-grönsaker har dykt upp i butikerna den här våren. Små paprikor och gurkor som ofta rest vädligt långt för att nå våra breddgrader... Det verkar vara någon ny slags grönsakstrend?

Hursomhelst - mina halva-priset-gurkor lade jag in på enklast möjlig vis. Det går snabbt som bara den och på ett litet kick har man en burk hemgjord saltgurka! Så här gör man:

Inlagd saltgurka

250 g (8-10 små) gurkor
Valfri kryddört (T.ex. dill eller gräslök)

Lag:

5 dl vatten
1 msk ättiksprit
0, 25 dl salt
1 tsk socker

Blanda samman lagen. Rör tills socker och salt har löst sig.

Skölj och picka gurkorna (Picka = gör hål med hjälp av en provsticka, en grov nål eller en gaffel). Varva gurkor och kryddörter i en väl rengjord glasburk. Häll över lagen. Låt stå till sig svalt, i en vecka innan gurkorna är färdiga att äta av.

9 kommentarer:

  1. Fiffigt! Har än så länge bara sett minimorötter.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett några minigrönsaker. Jag vill också hitta minigrönsaker att lägga in. Vad roligt!

    SvaraRadera
  3. Helga: Ja, dem har jag också sett:)

    Dorro: Här i Arvika svämmar affärerna över av dem - jag trodde det var likadant över hela landet? Hoppas att du hittar några!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Älskar ditt uttryck "smärre anfall av huslighet"! Jag tycker i och för sej det verkar som om husligheten är som en ständig källa inom dej, men i allafall=).
    Jag blir också intresserad av staden Arvika, med torghandel och ett utbud i affärerna som i alla fall jag inte kan hitta i Lindesberg t ex. Måste nog göra ett studiebesök där framöver...När är det torghandel? Lördagar?
    Hursomhelst, det är en fröjd att läsa din blogg, det har jag sagt förut och det kommer jag troligen säga igen.

    Kram. Anita i Bergslagen.

    SvaraRadera
  5. Anita: Hi, hi;) Ja, husligheten är väl mer eller mindre kronisk;) Men ibland så får jag sådana där särskilda små anfall:)

    Det är torghandel på onsdagar och lördagar i Arvika. Vissa gånger är det mer spektakulärt än andra - men där finns alltid ett grundutbud av honung, ekologisk ost, bröd och grönsaker, blommor m.m.. Jag uppskattar det verkligen!

    Det är så roligt att du gillar min blogg - inte minst för att vi kommer från samma trakt från början!

    Kram från Maja

    SvaraRadera
  6. Fint att gurkorna hamnade hos dig än på sophögen... "Snackgrönsaker" hade jag nog inte hört tidigare, associerade först till "samtal-" hihi. Här är det mer färglukt än baklukt just nu... MVH fr Mitt Egnahem

    SvaraRadera
  7. Så mysig och hemtrevlig blogg du har:) Jag undrar om du har twitter att följa med???

    Vill du ha lantlig inspiration samt delta i en tävling kan du kolla in min blogg:)
    Ha en kanonhelg

    LOVE Maria på inredningsvis

    SvaraRadera
  8. Mitt egnahem: Ja, men färglukt är också härligt! I alla fall när man har målat färdigt något och kan känna sig nöjd med att det har blivit gjort:)

    Maria: Tack! Nej - twitter har jag faktiskt inte satt mig in i... Kanska borde det, men det har inte blivit av ännu. Vi får se framöver!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  9. Hej Maja
    Jag har mailat dig och frågat men aldrig fått svar. Så ni läsare som har gjort detta får gärna svara . Ska lagen inte kokas och hällas varmt?

    SvaraRadera