lördag 14 april 2012

Trädgårdsdagbok - del 5!


I år planerar jag för ett eget litet land åt min 4-åring. Jag minns hur spännande det var första gången jag själv fick en "rad" i min mammas grönsaksland. Odling är ju ett slags trolleri - magiskt för både barn och vuxna! Att få se ett frö som man själv planterat gro, är en ynnest som jag gärna delar med mig av till lillan.

Vi har talat om det här med landet en del redan så hon är väldigt förhoppingsfull! I förrgår gjorde vi ett premiärbesök på plantmarknaden och då köpte jag några påsar "barnfrö". Visserligen innehåller de ju inget annat än vanliga fröer, men lillan blev så glad och entusiastisk över de färgglada påsarna. Jag köpte solrosor, blandade blommor som sägs dra till sig fjärilar och en rädisblandning som verkade skojig! Solrosorna ska vi sätta i kruka inomhus redan idag, så att de hinner komma upp lite innan vi sätter ut dem.

Min plan är att ordna så att lillan får egen en sådan där liten odlingsram i flätad pil som jag fastnade för förra året, att plantera i. Jag vill nog ha ett par till för egen del också - pilramarna var ett enkelt och bra sätt att utöka min lilla köksträdgård. Vackra är de också!
















Titta vad jag har fått i min vård! (Eh... fått och fått, köpt om man ska vara precis;) Två små blåbärsbuskar (North Blue). Min idé är att plantera dem och två vinbärsbuskar i närheten av växthuset, så att det blir en slags bär-rabatt där. Jag tror att det kan bli fint!

Vill du dela med dig av dina trädgårdsplaner? Lämna gärna en länk till ditt trädgårdsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan. Jag ser fram mot att titta in i fler trädgårdar!

7 kommentarer:

  1. Ja visst är det magiskt med växande frön! Jag måste för övrigt erkänna att jag också fastnade för barn-fröna som skulle locka till sig fjärilar - hoppas det går bra för din dotter och mig!

    SvaraRadera
  2. Stod och funderade på det där påsarna när jag var och handlade häromdagen jag med, men "snåljåpen" grep tag i mej och sa att vi inte behövde dem, kanske jag får åka och handla med "slösa" någon dag istället ;-)

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en odling för den lilla. Låter fint med pilflätningen.
    Jag hinner inte göra något nytt inlägg idag utan delar med mig av påskaftonens inlägg. Ha det gott!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Jadu, det där med att se frön växa är ju sjuukt kul! Hela vårt hus är belamrat med frösådda plantor och mer frön ska sås innan jag är nöjd. Med första sommaren i hus-hus och inte bara sommarstugeträdgård och dessutom ett nytt växthus har jag verkligen gått bananas. Våldshobby. Jag äter, sover och pratar växter dagarna igenom! :)

    Klart att barnen ska så sina egna fröer, det tror jag är både nyttigt och viktigt. Men ni har inte sått ute än, va?

    SvaraRadera
  5. Oj så roligt för lillan att få ett eget litet land! Jag minns min första odling. Jag hade hällt ut en påse kamomillte på en jordfläck vid husets gavel och upp kom det! Det var dock inte planerat och de vuxna hade inte haft något att säga till om ;)
    Va kul med blåbärsbuskarna! Det blir nog jättebra tillsammans med vinbärsbuskarna.
    Ha en fortsatt trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  6. Det är så fint med ett eget litet land för barnen, jag har också tänkt att mina ska få ett. Måste bara bygga ett först... :-D

    SvaraRadera
  7. Mattlo: Nej men vad roligt att du också köpte fjärilsfröna:)

    Stina: Ja, man känner sig lite slösaktig när man köper fröpåsar bara för att påsarna är fina, men faktum är att det funkade väldigt bra för att entusiasmera lillan! Å, då är det ju värt det:)

    Anna: Roligt att du delar med dig av dina fina odlingar!

    Jo: Nej, det dröjer allt innan vi kan så ute, än... Fortfarande alldeles för kallt! "Våldshobby" - vilket roligt uttryck. Håller med om att det är lätt att bli odlingsgalen;)

    Emelie: Vad kul att du odlade på egen hand utan att de vuxna visste;)

    Det ska bli spännande att se om jag får fart på låbärsbuskarna. Tnker plantera dem i rododendronjord - det ska tdligen vara bra:)

    Johanna: Samma här - jag måste också fixa ett land innan det kan bli något. Men jag tror som sagt var att jag använder en av odlingramarna i pil. Lycka till med bygget!

    SvaraRadera