onsdag 9 maj 2012

Baka citron- och vallmokaka!

















Vissa dagar kräver kakbak. I synnerhet sådana som skulle ha tillbringats i trädgården med vårsådd, solsken och kaffetermos - men istället regnar bort utan skymten av en enda liten solstråle. Det är då man söker skydd i köket, bläddrar i receptböcker och funderar på vilket slags bakverk som skulle kunna göra det olycksaliga regnandet lite mer uthärdligt. 

Jag hade en sådan där dag i förra helgen. Men så bakade jag den perfekta "regnkakan" - en kaka som fick droppandet att kännas mysigt snarare än deppigt. Hädanefter behöver jag aldrig mer fundera på hur jag ska förgylla en regnig dag - svaret är givet, nämligen med "Citron- och vallmokaka"!

Jag minns inte när och var, men för en tid sedan hade jag läste om just en sådan kaka. Tror att det är rätt vanligt i England, USA och Canada, men har aldrig stött på någon här i Sverige...

Jag hade inget recept, så jag uppfann mitt eget med utgångspunkt från ett vanligt sockerkaksrecept. Visste att det ska vara rikligt med vallmofrö i smeten, för att kakan ska bli bra! 

Jag ville göra min kaka ganska liten så att jag kunde grädda den i en av de sockerkaksformar jag har i gömmorna. Anväder formen alldeles för sällan, eftersom de flesta "vanliga" sockerkakor inte ryms i den.



















Majas citron- och vallmokaka 

2 ägg
1 1/4 dl socker
½ tsk vaniljsocker
25 gram smör
½ dl mjölk
1 3/4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
en gnutta salt
1/4 - ½ dl blått vallmofrö 
skal och saft av 1 citron, alternativt 2 ½ msk pressad citron på flaska

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret och tillsätt mjölken i det varma smöret. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en separat skål. Rör ner mjölblandningen i äggvispet. Häll i smöret och mjölken och blanda försiktigt till en jämn smet. Rör slutligen i vallmofrö och citron. Häll i en smord och bröad sockerkaksform modell mindre.

Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 25-30 minuter.

När kakan hade svalnat täckte jag den med en glasyr på 2 dl florsocker som jag spädde med pressad citron tills jag fick en bra konsistens.

Citron- och vallmokaka är något alldeles extra och nästintill omöjligt att beskriva - men som ett slags mellanting mellan en söt kaka och ett kuvertbröd, kanske man kan säga? Jag tycker att kakan är som hämtad ur en gammal saga eller roman. Robust men med en viss förfining. Kanske hade Rödluvan just en sådan här kaka i korgen när hon gick till sin mormor? Eller så var detta vad Dorcas i "Från Larkrise till Candelford" skulle ha dukat fram när hon hade besök?

Citron- och vallmokakan är mitt bidrag till den här månadens bakutmaning hos "Söta Saker". Temat är sommar - och jag hoppas att den här kakan ska kunna rädda fler än mig från regndepp i sommar!

12 kommentarer:

  1. Spännande, det ska jag prova. Efter att jag har gjort rabarbermousse. Nu är mina blekta rabarber färdiga för skörd.

    SvaraRadera
  2. Ser ju bara för god ut! Mums! :)

    SvaraRadera
  3. Ser väldigt god ut. I receptboken från Rosendals trädgårdar finns det också en kaka med blå vallmofrön och citron som blir fantastiskt god, lite som kladdkaka i konsistensen. Den är ett hett tips om man vill testa en annan kaka med samma kombination, och den är alldeles ljuvlig med lite vaniljglass till. Nu ska jag testa ditt recept!

    SvaraRadera
  4. Åh va sugen jag blir..! Ska testa receptet imorn tror jag!
    - Skrev för ett tag sedan om Dr Westerlunds-kakan (som innehåller krukväxten/doftpelargonian Dr Westerlunds blomma), som jag ofta blev bjuden på i min barndom av kompisars mormödrar, farmödrar och diverse gamla tanter. Ren nostalgi för mig! Och det känns som ett mer eller mindre bortglömt recept idag.
    - Testa det vetja! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har ätit en liknande kaka i Polen.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar vallmo men så är jag uppväxt på vallmokaka men av annan sort. Mums!

    SvaraRadera
  7. Citron och vallmo har jag provat i muffins en gång, minns att det blev så bra kombination. Ditt recept känns som det innehåller mer citron än det jag använde så det måste ju bli ännu godare!
    Sparas och ska testas.

    /Anki

    SvaraRadera
  8. Kerstin: Vad roligt att du ska ge dig på moussen! Lycka till!

    Elin: Vad bra:)

    Annika: Tack för det tipset - den måste jag pröva!

    Soffi: Oj, det lät spännande! Tack för tipset! Jag tycker jättemycket om Dr Westerlund blomma!

    Kronolund: Jaha - vad roligt!

    Dorotea: Spännande! Hur bakades den?

    Mårtenssons kök: Muffins måste också bli bra med den här smaksättningen!

    Jag valde att anvädna ganska mycket citron i mitt recept för jag tycker så mycket om det:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  9. Detta recept sparar jag med en gång!!

    SvaraRadera
  10. Vallmofrön är så gott, jag brukar ibland strö formen med vallmofrön när jag gör kladdkaka, det är vackert och gott. Men nu har jag inte hittat vallmofrön på länge, förutom i de där små kryddburkarna. Var köper ni om ni vill ha större förpackning?

    SvaraRadera
  11. åh fin! titta gärna in i min chokladvärld! :)

    SvaraRadera
  12. Fint recept, så där lagom stort. :)

    SvaraRadera