måndag 14 maj 2012

Laga pasta med smak av libbsticka!






















I min kryddträdgård växer, som många av er redan vet, en libbsticka. Den står där stor och ståtlig - kräver så lite av sol och näring men ger så mycket åter. Libbstickor är sådana: orubbliga, på något vis.

Förr i tiden odlades libbsticka (Levisticum Officinale) som medicinalväxt. Det vetenskapliga namnet är en avledning av det latinska ordet levare = lätta, lindra. Nuförtiden används libbsticka som krydda, oftast i soppa eller buljong. Smaken är lite lik selleri och växten kallas också för "selleriört".

En gång när jag och min man var på biltur, hamnade vi av en slump utanför ett litet torp som var märkt med en "Till Salu"-skylt. Det var en pytteliten stuga som låg högst uppe i en sluttning och långt nedanför hördes en bäck som brusade. Bredvid den solvarma förstukvisten stod en gigantisk libbsticka som säkert hade stått där lika länge som huset. Det var en magisk plats. När vi kom hem gick jag raka vägen till fastighetsbyrån, bara för att få reda på att torpet någon minut tidigare hade sålts. Det var inte så att vi letade efter ett torp och antagligen hade vi inte haft råd att köpa det - men ändå: Jag har aldrig kunnat glömma den där platsen! Det lilla huset, bäcken, den högväxta libbstickan och stillheten som omgav platsen.























För en tid sedan frågade en läsare om det går att dela en libbsticka när plantan har växt sig stor? Svaret är ja. Libbstickor är som sagt var tåliga och klarar en delning galant. Eftersom det är ganska svårt att få tag på plantor i handelsträdgårdar och liknande, kan ju delning vara ett trevligt sätt att dela med sig av växten till vänner och bekanta. 

Jag fick också frågan om hur man kan använda örten i sin matlagning? Som jag skrev är det vanligt att smaksätta soppa och buljong med libbsticka. Men det finns naturligtvis andra användningsområden också!

Igår gjorde jag en pastarätt med libbsticka och vitlök. Det var en kock som tipsade kortfattat om detta i en trädgårdstidning som jag läste. Så här gjorde jag:

Pasta med smak av libbsticka

Spagetti till 4 personer
3-4 små kvistar libbsticka
1 vitlöksklyfta
olivolja
1-2 dl riven parmesanost

Koka pastan. Hacka vitlöken och fräs den lätt i olivolja. Tillsätt den kokta pastan, libbstickan och parmesanosten. Salta och peppra efter smak.

Det blev fantastiskt gott! Och nästan löjligt enkelt - eller hur?

Anna tipsade också tidigare om att man kan göra pesto av libbsticka.

Fler tips - någon?










5 kommentarer:

  1. Lustigt, ett inlägg om libbsticka fanns på min "blogginlägg att skriva"-lista, sedan en tant var på besök på min lott och berättade att det var det jag hade i ett hörn :-) En stor, tjusig planta. Jag håller på att torka lite nu, ska testa ditt pastarecept också, det låter jättegott!

    SvaraRadera
  2. Libbsticka är så fantastiskt gott! Jag undrar varför den verkar vara så ovanlig idag. När jag var på plantagen och frågade efter libbsticka visste de inte ens vad det var. Men jag har äntligen hittat frön och nu växer det så det knakar i krukorna i väntan på utplantering.

    SvaraRadera
  3. kan man köpa libbstickafrön i afären yvonne pira

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt libstickefrön online från Runåbergs ekologiska fröer. http://www.runabergsfroer.se/?m=24

      Radera
  4. Jag vill bara tipsa om att libbsticka funkar alldeles utmärkt att frysa! Jag brukar skörda från min pappas libbsticka när den blir för vildvuxen och lägga i plastpåsar (blad, stjälkar och allt) och frysa in. Utmärkt att ta fram till vinterns kycklingsoppor! Libbstickan är som sagt väldigt tålig och den tål även att frysas och ser nästan lika fin ut när den tinat upp igen och har i salladsdressingar etc.

    SvaraRadera