fredag 8 juli 2011

Koka rabarberkompott med smak av jordgubb och vanilj!



I förrgår "uppfann" jag ett recept på rabarberkompott. Min mamma brukar bjuda på en världsgod paj med rabarber och jordgubbar. De smakerna passar så fint ihop. Så min idé var att göra en kompott som byggde på just den samkkombinationen. Jag sötade kompotten med hemgjort vaniljsocker och ekologisk jordgubbssaft. Vaniljsockret gör jag i samband med att jag använder frön ur en vaniljstång. Jag lägger de överblivna bitarna av stången i en glasburk med strösocker. Då tar sockret smak av vaniljen! Både ekonomiskt, gott och miljösmart!

Rabarberkompott med smak av jordgubb och vanilj

500 gram rabarber
1 dl socker (gärna smaksatt med vaniljstång)
1/5 dl ekologisk/hemkokt jordgubbssaft (späd koncentratet till en ganska stark halvdeciliter)

Skala och skiva rabarbern i små bitar. Lägg i en kastrull tillsammans med sockret. Häll över jordgubbssaften. Koka upp och låt koka några minuter. Låt sedan kompotten sjuda ytterligare några minuter tills den tjocknat. Häll upp i en skål och låt svalna. Servera med mjölk eller gräddmjölk (mjölk och grädde blandat).


Min rabarber växer i ett rymligt land som jag kantat med gamla tegelstenar. En rabarberplanta behöver gott om utrymme för att den ska kunna utveckla sitt rotsystem till fullo. På våren gödslar jag och sedan täcker jag jorden med ett 5 centimeter tjockt lager "gräsklipp". Då får plantan näring under sommaren och dessutom håller sig jorden fuktig bättre. Tänk att man kan ha så mycket glädje av sitt eget "gräsklipp"!


Rabarbern på bilden planterade jag nu i våras. Sorten heter "Elmblitz" och är en modernare typ . Jag har sedan tidigare en planta av den gamla sorten "Victoria". Nu får vi se vilken som växer bäst! Victoria sägs smaka bättre än Elmblitz som å andra sidan innehåller lägre halt av oxalsyra.

Jag tänker i alla fall inte ge mig förrän jag har ett sådant där gigantiskt stånd med rabarber som man brukar se i riktigt gamla trädgårdar...

2 kommentarer:

  1. Så gott! Tänk jag gjorde kompott på rabarber och jordgubbar (ur frysen) nu häromveckan... med vaniljpulver i.
    Det blev väldigt gott även fast rabarbern inte var min egen. Jag drömmer om en egen trädgård nästan jämt, men särskilt den här tiden på året...

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag gjorde också rabarberjordgubbskompott en gång förra året. Jag kommer inte ihåg receptet mer än att vi hade i kardemumma, det var så himla gott! Ett litet tips om du vill prova igen.
    Kram Ellen

    SvaraRadera