onsdag 16 januari 2013

Amanita!
















Häromdagen skymtade en röd och vit-prickig kaffekopp förbi, här på bloggen.  Jag skrev om att avända kaffekopp som mått när man bakar... Flera av er blev nyfikna på den där  kaffekoppen och ville se mer av porslinet.

Servisen ifråga, heter "Amanita". Att namnet har en tydlig koppling till dekorens utseende är inte svårt att gissa, med tanke på att flugsvampens latinska namn är "amanita muscaria". Amanita tillverkades av Gefle mellan 1949-1957. Servisen designades av Helmer Ringström och finns i färgerna röd, blå, gul och grön.

Själv äger jag delar i blått och rött. Hittills har jag samlat på mig 4 kaffekoppar, 1 tekopp, 1 gräddnipa och 1 assiett. Inte några större mängder alltså... Men jag är hemskt glad åt det jag har. Tycker att dekoren är helt oemotståndlig! Bland det finaste man kan se!

Jag dukade bland annat med den här servisen förra året, när Expressen Söndag var på besök hemma hos mig för att fota en syjunta och göra ett reportage om mig... Då bjöd jag också på den här härliga kakan.



5 kommentarer:

  1. Jag tänker alltid på dem som "gladkopparna" när de skymtat förbi hos dig eller i reportage eller så!
    (Nu tror jag förresten jag får ge mig på lite "vintagestickning" efter att ha hittat en del mönster:D)

    SvaraRadera
  2. Men åh va kul att få reda på lite om servisen! TACK! Nu blir det till att leta på loppisar mm ;) Så himla fin! Ha en underbar dag i snöiga Arvika!

    SvaraRadera
  3. Vilka söta koppar, har sådana men med rosa bottenfärg.
    ha det gott

    SvaraRadera
  4. Dom är verkligen supersöta och jag förstår att du är glad över dem du har!!! med all rätt.

    kramar

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att de är otroligt fina, och så skär det i mitt hjärta varje gång jag ser dem, för en gång när vi fotograferade till en bok (jag tror att det var Påtår) lånade en av mina arbetskamrater ut två sådana koppar från sin mammas skåp till fotograferingen, och hur det nu kom sig så gick en av dem sönder ... Jag tittar fortfarande alltid efter dem på Myrorna och andra ställen för att köpa en ny till honom om jag kan, men vi är nog många spekulanter på de få som finns!

    SvaraRadera