tisdag 15 januari 2013

Symöte - Doris!























Hej, syföreningsvänner!

Här i Arvika är det kallt som ögat, så det är yllefilt på benen och raggsockor på fötterna, som gäller för den som ägnar kvällarna åt handarbete.

Jag stickar alltjämt på mönsterbeställningar - det är både roligt och stressigt på samma gång, men mest roligt förstås. Tänk så mycket man kan åstadkomma när man har en deadline framför sig!

Jag sydde en Doris i förra veckan, också. Hon är en sorts kanin - med klänning. Jag har stickat henne en vinröd kappa också, men den kom visst inte med på bilderna. Doris befinner sig just nu på Lindesberg bibliotek. Där är det försmaksutställning inför ett evenemang som kommer att gå av stapeln första helgen i februari. "Vinterspår" heter det och jag kommer att finnas med på ett hörn i Stripa Gruva, med Manufaktur och en del stickat. Ni som bor i närheten är naturligtvis hjärtligt välkomna! Jag återkommer med fler detaljer när det närmar sig!



Hur går det för er andra! Det var så sagolikt roligt att titta in hos er alla förra tisdagen, efter juluppehållet. Tänk vilken rikedom det är med den här syföreningen! Att få ta del av så mycket kreativitet och ständigt inspireras av alla nya saker!

Vill också tacka för alla intressanta kommentarer kring hättan som jag visade er. Det är så roligt att vi kan hjälpas åt att fylla på med olika saker som vi vet, och så plötsligt har vi samlat en massa kunskap tillsammans!

Varsågoda att lämna en länk till ert syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

9 kommentarer:

  1. Så fin hon är din Doris. Och jag håller med om att det är fantastiskt att få ta del av all kreativitet och inspiration - härligt!

    SvaraRadera
  2. Är utan egen blogg (har intalat mig att jag är ryssligt oteknisk gällande just detta)men tycker det är jätteroligt att titta runt och se allt fint som görs! Även om jag inte visar vad jag gjort ligger jag inte på latsidan, snarare tvärt om :)
    Syster och jag började året med köpstopp på handarbetsgrejer fram till sista mars. Har mängder med garn och jobbar nu på att göra av med det.
    Ett projekt blev att göra saker i våriga färger till mitt rum på jobbet för att få lite vårkänslor. Virkade blommor bl a.
    Och så håller jag på att virka Pingvinerna från Madagaskar som ska bli en present. Mönster finns på nätet :)
    Ha en bra vecka allihop!
    //Karolina

    SvaraRadera
  3. Så söt Doris var.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  4. Vilken liten fin Doris!
    Köpte just igår en bok av Arne och Carlos där det finns en stickbeskrivning på en ursöt hare som jag bara måste sticka till påsk och då får jag också sticka små små dockkläder, det tycker jag är så kul!!

    Jag blir lika imponerad varje gång vi har symöte, vilken otrolig kreativitet det finns runtomkring oss, det är så inspirerande!!
    Jag är så glad att jag läste om dig i Expressen den där gången för snart ett år sen! speciellt kul är det ju också att du är från Värmland precis som jag och att jag då och då kan känna det som om jag hälsar på hemma fast jag är så långt hemifrån!
    Tack än en gång för det fina mönstret till axelvärmaren!!

    SvaraRadera
  5. Oh Vilken rolig förening... Vill vara med :) min blogg är www.tyglina.blogspot.com... handarbete jaaa ...d et är liksom en del av livet utan den kreativa delen är man inte hel :) Jag gillar främst att sy kläder men upptäckte i nov 2012 att även stickning var fantastiskt roligt och har hunnit med lite smått och gott :)/ Tyglina

    SvaraRadera
  6. Jättesöt liten Doris! HUR kunde hon få tillstånd att flytta hemifrån? :)
    Hos mig idag inget direkt handarbete, men beskrivningar till. Jag hittade ett par gamla böcker (1930-tal) med bl.a. stickbeskrivningar i som jag bara "måste" lågga i bloggen!

    SvaraRadera
  7. men å vad fin maja!

    SvaraRadera
  8. Ingen tid till handarbete denna kväll tyvär då här ska packas. (Självklart packas en påbörjad Yemenväst och lite annat garn att pyssla med)Men gjorde tidigare färdigt ett par örhängen med pytteliten virkad mormorsruta som ska till ny ägare imorgon. Jätteroligt och fint blev det i blåmelerat virkgarn. Men oj så svårt det var att få till lagom stärkelse som inte syntes men ändå stärkte... Halstubeförsök nr 2 blev också bra! Ha en fin kväll alla medhandarbetare! Carol

    SvaraRadera
  9. vilken sött "kanin" gosig och vacker och dessutom som visas upp på en bibliotek!

    Jag håller med dig Maja, det är så underbar att ta del av varandras idéer och se allt roligt där ute. Man känner sig mindre ensam i ens eget skapande :D

    Jag har också vandrat runt de olika bloggar i föreningen och blev så inspirerat av en med återvinningen, här kommer en del av en bonad som växer fram efter flera gamla t-shirts:

    http://gloriasquilt.blogspot.se/

    SvaraRadera