lördag 19 januari 2013

Farfars gamla kofta!




Igår såg jag en äldre kvinna gå med bestämda steg över torget. Jag fångades av hennes härliga klädsel - en klar röd långkjol i ylle, en mönstrad Norge-tröja och rejäla läderkängor. Så vackert och säkerligen varmt!

Lite inspirerad av henne letade jag fram en gammal yllekjol som jag inte haft på länge (som ju var jättefin), ett rejält herrskärp och min farfars Norge-kofta - inköpt i Rjukan någon gång på 1940-talet. Mäktigt va?

Egentligen har jag den på lån av pappa, som har bett mig sticka upp en liknande till honom, fast i rätt storlek. Jag tycker att den här koftan är vacker som en dröm och jag ser fram mot att få rekonstruera den någon gång i framtiden!

6 kommentarer:

  1. Den är hur fin som helst, ser så mysig ut :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med... den är vacker som en dröm. Ovanligt fin norgekofta.

    SvaraRadera
  3. Så vacker!
    Lite extra kul för jag läste just på någon blogg som jag "ramlade över" just om gamla koftor.
    Och Malin Bohm skrev nyss om skötsel av ylle och annat "riktigt bra" material.
    Den där klädseln känner jag igen! Hade så ganska mycket förr och har nu märkt att jag saknar det. Gissa om jag blev glad när jag av en slump hamnade på Stadsmissionen igår och bland "REA 3 för 20:-" hittade bl.a. en äkta skotskt kilt! Provade inte... Får flytta spännen men då kommer den att fungera. Märkt "The Scotch House, Knightsbridge", grön i botten. Underbar!

    SvaraRadera
  4. Så vacker kofta med fina knappar!

    SvaraRadera
  5. Tror mej veta vem du såg på torget! Kan finnas fler men det låter på pricken som hon jag tänker på ;) Yllekjol med strumpbyxor är varmare än bara långbyxor så jag förstår hennes klädval!Underbar kofta din farfar köpte, han hade bra smak ;)

    SvaraRadera