måndag 7 januari 2013

Stickat i Bletchley Circle!



Det är inte klokt vad mycket stick-inspiration man kan få genom tv-serier och filmer! Mitt senaste "fynd" i den vägen, är den rysligt spännande kriminalserie i tre delar som svt sände förra helgen.

"Bletchley Circle" utspelar sig i under tidigt 1950-tal. Läs mer om den fascinerande storyn här

Miljöerna är sanslöst charmiga och kläderna som en dröm! Att serien dessutom inleds med att kameran zoomar in ett stickmönster och ett par stickande händer gör ju inte det hela sämre...

Jag såg en handfull jumprar och koftor som jag blev sugen på att försöka rekonstruera! På bilderna syns ett par av dem. Allra mest gillade jag den hålmönstrade, gröna jumper som karaktären "Millie" bär i tredje delen. Tyvärr hittade jag ingen bra bild på den, men det går fortfarande att se serien på svt-play! Gör för allt i världen det om ni missade den i helgen - en engelsk deckare i historisk miljö får man passa på att njuta av när man kan!

11 kommentarer:

  1. Missade den tyvärr! (O min uppkoppling är inte rolig att se sådant längre med. Får fixa sig:D)
    Härliga kläder! Jag är väldigt förtjust i de där 1940-50 tals byxorna.

    SvaraRadera
  2. ...missade den tyvärr...nu är det svt-play som gäller...

    SvaraRadera
  3. Serien var riktigt bra och tröjorna såg härliga ut.

    SvaraRadera
  4. Håller helt med. En serie helt i min smak.Miljö, intrig och kläder. Topp!

    SvaraRadera
  5. Av bilderna att dömma ser det definitivt ut som en tv-serie i min smak. Ska kika på SVT Play och se om jag blir lika inspirerad som du! :)

    SvaraRadera
  6. Såg den i höstas - helt suverän tyckte både jag och maken :-)

    SvaraRadera
  7. Den var sååå bra! Jag satt på helspänn samtidigt som jag njöt. Brittiskt när det är som bäst.

    SvaraRadera
  8. ÅÅh, ja visst var det bra stickade grejer i den. Satt också och dreglade över alla fina kläder.. Måste nog se den en gång till bara för att kolla in kläderna en extra gång. :)

    SvaraRadera
  9. Jaaa, vad bra den var - och så mycket fint stickat.

    SvaraRadera
  10. Kan bara hålla med. För en som inte kan sticka på frihand, kan du tipsa om bra stickbeskrivningar?

    SvaraRadera