onsdag 23 januari 2013

Baka nallekaka!


















Nallekaka är en sockerkaka som jag i första hand förknippar med min lillasyster, Lisa. Hon bakade den ofta när vi var små, och bjöd oss övriga familjemedlemmar att smaka. Förresten vet jag att hon fortfarande bakar kakan då och då... Den är liksom hennes specialitet.

Själv har jag haft receptet nedskrivet i min receptbok, sedan jag flyttade hemifrån och bakat kakan någon gång ibland. Nu var det ett tag sedan sist, men i söndags när jag kände mig ganska stressad - eftersom jag försökte städa på flera olika ställen samtidigt, när jag egentligen borde ha satt mig ned med lillan och läst en bok istället - då kom jag att tänka på nallekaka. Jag ville göra någonting känt och helt okomplicerat som varken skulle kunna misslyckas eller överraska, utan helt enkelt bara påminna mig om barndomens trygga lunk.

Så jag bakade. Helt i onödan ställde jag mig och gjorde en nallekaka. Sedan kändes allt bättre och på något märkligt sätt mer hanterbart. För i ett hem som fylls av sockerkaksdoft sprider sig trygghet och trevnad. Och en mamma som bjuder sitt barn på sockerkaka och mjölk är en väldans mycket trevligare mamma, än en som försöker hinna alldeles för mycket på för kort tid.

Det får mig att tänka att kanske är det just i de stunder som man tycker att man absolut inte har tid - som man ska ta sig den?

Här är receptet:


Nallekaka

2 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
2 tsk kanel
1,5 dl mjölk
100 g margarin

Smörj och bröa en sockerkaksform. Smält margarinet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölet med kryddor och bakpulver. Blanda ihop med äggvispet, mjölken och margarinet. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 30 minuter.

7 kommentarer:

  1. så rätt Maja, hur ofta tar man sig inte för mycket på en gång och stressar upp sig, när man kanske borde njuta lite mer av livet och sina familjemedlemmar lite mer i stället. Bra gjort med kakbaket!

    SvaraRadera
  2. Lite kul med det receptet. Jag fick av en arbetskamrat för länge sen receptet på björnkaka, väldigt likt ditt recept, men sen delar man kakan och sätter en smörkräm mellan.

    SvaraRadera
  3. Precis så är det. Vad lätt vi blir upptagna med en massa saker som egentligen inte är viktiga.

    SvaraRadera
  4. Fint innlegg! Kjenner meg godt igjen. Også i behovet for noe kjent og ukomplisert, noe som kan gi ro når det plutselig ar hopet seg opp for en. Bra du klarte å stoppe opp!

    Hilsen Hedda

    SvaraRadera
  5. Ser att din kaka är väldigt låg, kan man göra den i en vanlig rund sockerkaksform eller ska den vara låg.

    SvaraRadera
  6. "Och en mamma som bjuder sitt barn på sockerkaka och mjölk är en väldans mycket trevligare mamma, än en som försöker hinna alldeles för mycket på för kort tid"
    Började nästan gråta av dessa orden, de kändes så otroligt vackra. Och helt sant, att i eett hus där det doftar sockerkaka sprider sig trevnad. Så Bra!

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen denna från min mormor i Ångermanland, men hon lade alltid i syltade apelsinskal på slutet i sitt recept. Det gör jag också när jag bakar den, hälften av en ask som man köper i de flesta välsorterade mataffärer. Så gott. Hälsningar Kicki

    SvaraRadera