tisdag 8 januari 2013

Symöte - Hättor från förr!

Välkomna till årets första symöte!

Idag sätter vi fart igen, med handarbete i olika former! Fast förresten gissar jag att de flesta av er syföreningsmedlemmar har donat en hel del under jullovet också?

Jag skulle vilja visa er en liten hätta som jag själv bar som liten tös, och som jag nu har "rustat upp" för min dotters räkning. Det var min mormor som stickade hättan, en gång i tiden. Förutom att det behövdes en ny snodd att knyta den med, så har den hållt sig finfint! Hättan är till och med fodrad, så den är riktigt varm och go! 

Det där med att fodra mössor var någonting som var typiskt för min mormor. Hon ville antagligen försäkra sig om att barn och barnbarn aldrig någonsin skulle behöva frysa om öronen, och tänk - nu värmer hon indirekt även sitt barnbarnsbarn, trots att hon själv är borta sedan ett par år tillbaka. Jag blir varm i härtat när jag tänker på det.

Den här typen av hättor var populära att sticka på 70-80-tal. Jag har flera olika varianter kvar från mina småbarnsår. Jag hittade också ett mönster på en snarlik hätta, i mina mönstersamlingar. "Värmlands-hättan" är hämtad ur ett häfte från 1979, som jag fick av min moster Anna-Lena, för ett par år sedan. Det kan mycket väl vara så att mormor utgick från det mönstret när hon stickade min hätta, men att hon valde att sticka in ett annat mönster. Jag tycker att hättorna ser så lika ut...

Eftersom jag själv är så svag för hättor i alla upptänkliga färger och former, så lägger jag upp en bild på mönstret om det är någon av er som vill försöka sig på något liknande!
























Nu vill jag hemskt gärna se vad ni har haft för er på sistone! Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

19 kommentarer:

  1. Så gullig den var, jag hade något i vitt kommer jag ihåg men den vet jag inte vart den är.
    HA det gott
    kram

    SvaraRadera
  2. Men en sådan fin! Jag hade en liknande när jag var liten, kanske ska ta fram och damma av den? Den var nog för övrigt också fodrad, inte så dumt om garnet är lite stickigt...

    SvaraRadera
  3. Ja, de hättorna är ju bara SÅ fina!

    SvaraRadera
  4. Sådana mössor brukar/brukade (det var ett tag sen sist) mamma alltid sticka när det skulle stickas till en nyfödd flicka och var det en pojk blev det en hjälm. Fast minns jag inte helt fel var det mer hålmönster på de hon gör.
    //Karolin

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du också har en mössa som inlägg idag. Mitt inlägg gjorde jag kl.02.00 tidigt i morse, nattuggla som jag är. Men mössorna jag skriver om är gjort för lite äldre flickor + en stickad pingvinärmad tröja från 80-talet.
    / HElla

    SvaraRadera
  6. Har ett svagt minne ja har sett något foto på mig med liknande, från mitt 60-tal.
    Jättesöt verkligen!
    Jag har gjort liknande fast i bra tunt "bebisgarn" som del av babyset. Det mönstret skulle ju kunna åka fram och "lekas" med med mönster vid tillfälle:)
    Och TÄNK, jag lyckades med sy-inlägg idag med fast jag trodde att jag "tömde" ut det mesta när jag tog fel förra veckan... (Får väl be folk bläddra ner istället:D)

    SvaraRadera
  7. Å, så fin den var! En sådan ska nog jag också göra någon gång, tack för mönstret!

    SvaraRadera
  8. Vad jag blir glad när du delar med dig av värmländska mönster, kommer ihåg att jag stickade värmlandsmössan i parti och minut till vänner och släktingar när jag bodde hemma i Karlstad. Jättefin i grått rött och blått tror jag det var. Men jag minns att garnet var väldigt stickigt. Köpte det på Hemslöjden, en helt underbar butik som låg vid stora torget. När jag tänker på det kan jag känna hur det luktade där inne av garn och trä i en underbar blandning! Mönstret på hättan påminner om det som var på mössan, kanske det är en del av det måste kollas upp... ska försöka ordna upp mina mönster i en snygg pärm framåt våren här!
    Tack igen, den här hättan skall absolut stickas, så fort tillfälle och villig mottagare ges.
    Hälsningar från ett - äntligen snöigt Wien...

    SvaraRadera
  9. Nu blev jag riktigt nostalgisk. Exakt en sådan mössa hade jag när jag var liten, min farmor hade stickat den och så var det röda och vita bollar längst ut i snodden. Fodrad med rött flanelltyg var den också. Inte visste jag att den hade värmlandsanknytning. Röda vantar med vita broderade blommor på hade jag till och de finns kvar, men mössan är nog borta och var dessutom bortglömd tills nu!
    Melodys matte

    SvaraRadera
  10. åååååå så fint!!!
    Nu är jag tillbaka - är ju rent skamligt så länge sedan som det var jag skrev någonting. Men lovar bot och bättring :-)

    SvaraRadera
  11. Hej och fortsatt gott handarbetsår! Jag har äntligen vågat mej på att virka något efter beskrivning. Här ligger nu min första Dammsugare ur den härliga boken "Stickcafé" =-)
    Det gav blodad tand så det har blivit en del mer virkat - och stickat och påtat.. Det har varit ett härligt kreativt jullov! Längtar tills jag får möjlighet att börja blogga så jag kan visa mina gejer. Men gå gärna till hemsidan för AFFC (www.affc.se)där det finns ett gäng av mina mössor under fliken "SALE". Allt gott! Carol

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att se den lilla fina hättan! Minns den.. Idag har jag länkat till mitt västinlägg,trots att det var några dagar gammalt. Kanske kan bli lite tätare inlägg på bloggen i år :-) Kul att se att pälskragen passade så fint också! Vi hörs! Kram Lisa

    SvaraRadera
  13. Modellen har jag stickat till min äldsta dotter, från en veckotidning - då kallades den Prinsessan Viktorias hätta. Stjärnmönstret fanns på den, kommer inte ihåg övriga detaljer. Har mönstret i en pärm, få kika vid tillfälle. Fina är hättorna, stickade flera där jag gjorde egna mönstringar och storlekar.

    SvaraRadera
  14. Tror att denna hätta också kallas för kråka.
    Ann-Marie i Visby

    SvaraRadera
  15. Söt! Ser ut att vara ett avancerat mönster.

    Jag har startat en utmaning med återbruk, kankse någon är intresserad, läs mer http://haggalen.blogspot.se/2013/01/pa-mandag-den-7-januari-startar-min.html

    SvaraRadera
  16. Jättesöta hättor!

    lite avancerade för min del, men urgulliga.

    Jag har lekt lite med mina tyger, under ledigheten gjorde ett glassbilentäcke till "barnbarnet", i helgen hann jag t.o.m. med en enkel broderi på ett örngott och början på ett rufstäcke med yo-yo hjärtan.

    tutorials finns på min blogg tillsammans med lite bilder av processen...
    http://gloriasquilt.blogspot.se/

    SvaraRadera
  17. Jag har faktiskt tre sådana här hättor själv - så vuxen jag är - och vill gärna sticka mig en eller två till (saknar ett par färgställningar). Jag får massor av komplimanger för dem så det verkar som många tycker att det är en fin modell.

    Modellen är dessutom perfekt om man ska ha mössa till en 40-talsfrisyr eftersom den täcker öronen men inte luggen. Vanliga mössor gör ju ofta det motsatta, vilket är väldans opraktiskt eftersom det ju är öronen som man fryser om :)

    SvaraRadera
  18. Tack för ett jättefint mönster. Har stickat mössan till barnbarnet och hon blev jättesöt.

    SvaraRadera