torsdag 24 januari 2013

En väldigt fin bild!















Den här underbara bilden är tagen någon gång på 1960-talet i Guldsmedshyttan (där jag är uppvuxen). Det är en grupp damer från NTO-föreningen i Stripa som har syjunta. Bilden är tagen av fotografen Fritz Karlsson (som jag faktiskt träffade som liten när han fotograferade mig och min syster). Längst till vänster på bilden sitter Viola Karlsson (Fritz fru - och en släkting till mig) och bredvid henne, Klara Fransson, som jag också är släkt med.

Jag försöker lista ut vad de stickar och virkar på? Å, tänk om man kunde stiga in i bilden och fråga  dem och få vara med på trevligheterna! Det skulle jag så gärna vilja...

(Bilden finns i Lindesbergs Museums Arkiv.)

6 kommentarer:

  1. Åh så härlig bild... och spännande! Om du kommer på ett sätt att stiga in i bilden på, så säg gärna till så hänger jag på!

    SvaraRadera
  2. Jag med!
    Vore kul att få ta del av deras beskrivningar!

    SvaraRadera
  3. Jag växte upp med två stickande/virkande fastrar och en farmor som virkade, stickade och sydde. Det här var på 60-talet. Som jag minns det var det oftast bara "nyttiga" saker som kunde användas som det tillverkade. Det var många dukar (virkade), stickade tröjor och sockor. Ett och annat plagg till dockor gjorde de också. De virkade även spetsar som aldrig kom till någon nytta alls utan hamnade i en låda. Jag tycker det är rätt roligt att ni som är yngre är så intresserade av det gamla, det är riktigt kul! Lycka till med alla dina projekt!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag vill också kliva in i bilden. Tänk om man kunde det. Göra en tidsresa. Att få se vad de stickar och virkar. Och höra vad de pratar om. Vad roligt att det har dokumenterats. Jag minns ju den här tiden, det var då jag var barn. Känner igen tidsandan. Tycker att det är så roligt att det kvinnliga hantverket kommer till heders igen. / Stina

    SvaraRadera
  5. Tack för dom fina varorna.
    Och en tidsresa hade inte suttit fel.
    Ha en trevlig helg
    kram

    SvaraRadera