torsdag 5 juni 2014

Hur ska ni fira?


Hur ska ni fira nationaldagen?

Med pompa och ståt? I all enkelhet? Eller... inte alls? Det är ju som tur var valfritt vad man gör av den här dagen...

De första åren som 6:e juni var helgdag, stod i alla fall jag där en smula osäker och trevande. Vad skulle man egentligen ta sig för? Då var det lätt att blir lite avundsjuk på norrmännen som verkade ha det så festligt och bra på sin dag...

Men eftersom jag har turen att vara bosatt i världens finaste lilla småstad, så vet jag numer precis vad jag ska göra! Jag ska gå till nationaldagsfriandet som kommunen anordnar på Sågudden (en vacker hembygdspark som ligger intill Glafsfjorden). Där blir det musik som framförs av musikskolans körer och orkestrar och välkomnande av stadens nya medborgare. Detta brukar vara så fint! Alla som fått medborgarskap under det senaste året, får komma fram och ta emot blommor och ett litet diplom. Så hälsas de välkomna med applåder och jubel. Förra året fällde jag en tår, för det var så vackert! Vi brukar ha picknik medan vi följer firandet - och det bästa av allt är att det ofta blir fler på picknickfilten än vad man räknade med. Vänner och bekanta slår sig ner och pratar medan barnen klättrar i träd och balanserar på den närliggande stenmuren. Fint, helt enkelt!

Jag tror jag ska ge mig på att baka en citronkladdkaka till morgondagens picknick! Det är en liten receptnyhet som jag aldrig provat tidigare. Lovar att rapportera om det lyckas!

Vet du inte vad du ska ta dig för? Då kommer två tips från mig här:

  • Baka en "Kanelbullekaka" - en av mina kakfavoriter! Dels går det undan - och dels tycker jag att den kakan känns så "svensk". Den doftar Sverige för mig...
  • Gör en pompomgirlang och häng upp. Det ser så festligt ut! Och så är det ett överkomligt pyssel som du hinner med på någon timme... Man kan ju göra gula och blå garnbollar. Eller någon helt annan färg som man tycker passar! Huvudsaken är att det känns festligt!
Önskar er en alldeles underbar nationaldag!

1 kommentar:

  1. Jag har testat att baka citronkladdkaka ett par gånger. Grymt gott med hallon och vispgrädde till.

    SvaraRadera