tisdag 17 juni 2014

Symöte - Midsommarblomster!


Välkomna, syföreningsvänner!
 
Jag ville virka blomster - skira, liksom blekta! Som minnen från en svunnen tid, då någon strövade genom sju hagar, för att plocka sju blommor -- som omsorgsfullt skulle gömmas under kudden. Midsommarblomster.
 
Det är något så oändligt vackert och samtidigt så vemodigt med hela den här traditionen. Över blommorna som plockas i hopp och förväntan, men som ohjälpligen vissnar under natten - i värsta fall utan att plockerskan drömt en endaste liten kärleksdröm.
 
Att önska sig en dröm är att göra sig skör och försvarslös. Det sker på vinst och förlust!Kanske är det därför det är så viktigt att vi vågar göra just det?

Mina midsommarblomster är av ull och virkade i det nya vintage-garnet Fenella från Manufakturen. Eftersom garnet finns i 16 olika nyanser är det perfekt till mönsterstickning eller som nu - till blomstervirkning.

Det fina vintage-mönstret hittade jag här! Jag virkade blommorna på virknål 2,5 mm.

Hittills har jag använt mig av färgerna: Chalk (Vit), Limoncello (Gul), Forget-Me-Not (Blå), Baked Cherry (Röd) och Constance Spry (Rosa).

Vad gör du just nu? Virkar, stickar eller kanske broderar? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

2 kommentarer:

  1. Virka små saker är kul emellanåt. Så man ser resultat snabbt.
    Här har handarbetet stått stilla i dag. Däremot har sommaren kommit tidigt så vi har plockat jordgubbar och nu puttrar sylten på spisen.
    Måste berätta om två roliga fynd jag gjort på second hand. Dels en pärm med provlappar i olika tekniker. Dels en bok från 40-talet om hemkonservering. Riktigt kul läsning :-)
    /Karolina

    SvaraRadera
  2. Så fina, de passar ju perfekt så här i midsommartider! Min Clara-kofta blev inte riktigt klar till symötet, så jag visar upp den i nästa vecka istället.

    SvaraRadera