tisdag 24 juni 2014

Symöte - Virkade vågor!



Välkomna hit!

Vi tar allt ett litet symöte, fast det är somrigt och ledigt just nu!

Jag tänkte visa er ett projekt som jag enbart virkar på under somrarna, och som jag av den anledningen arbetat med i flera år - min vågfilt!

När den blir färdig - vete katten - men det är liksom inte det viktigaste. Filten får växa så sakteliga, och en vacker dag kommer den att ligga över mina knän när jag sitter i fåtöljen och kvällstickar..

Att virka vågmönster är nästan lika klassiskt som mormorsrutor. Med den tekniken har man skapat filtar sedan tidernas begynnelse (ja, nästan i alla fall...). Därför är en vågfilt nästan ett måste, för den som är något så när vintage-intresserad;) Vill du prova? Här finns en liten bildbeskrivning av vågmönster, som jag gjort!

Jag virkar min filt i bleka pasteller - vill att den ska se ut som om den redan funnits med i många år. Garnet är en ekologisk bomull från Rowan som jag enfyndade i Örebro för många år sedan.

Bilderna tog jag förra sommaren när jag semestervirkade i en stuga i Vimmerby!

Har ni något somrigt för händer? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

4 kommentarer:

  1. Ränder är fint! Det är bra att såna projekt liggandes så att man kan göra några varv när andan faller på :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är hemtrevligt att ha nåt att återvända till lite då och då... :)

    SvaraRadera
  3. Det verkar visst vara lite färgtema på veckans bidrag. Jag har nog tänkt "Härliga färger!" om nästan alla, så även ditt.
    //Karin

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag tänkte lite på vintern och att det snart är dags för yllesockarna. Tog ett garn som blivit över med ull i och jag gillar färgerna.
    Tack för en underbar inspirerande blogg!

    SvaraRadera