söndag 15 juni 2014

Textilt i växthuset!

Igår gjorde jag inte många knop... Dagen ägnades åt välbehövlig vila, efter en vecka fylld av studentfiranden, långa mötesdagar och en hel del arbete med och i Manufakturen.
 
Men lite textilpyssel i växthuset orkade jag med i alla fall! Gjorde en duk till det lilla bordet, och den blev nästan klar. Virkade bara en rundel på fri hand och kompletterade med en enkel bård ytterst.
 
Sedan gjorde jag en sorts snabbtillverkade "tras-vimplar" att hänga i min ljuskrona som behövde piggas upp. Inspirationen till vimplarna fann jag här hos Linda! Tack:)
 
Man river alltså bara smala remsor av tyg och knyter dem runt en krona (som jag gjorde) eller hampasnöre (om man vill ha en lång vimpelgirlang). Toppenbra sätt att göra något fint av små tygrester!
 
Ljuskronan är förresten ett av mina bästa fynd genom tiderna, tror jag. När jag köpte den för en spottstyver, var den invirad i en hemsk plastranka. Antagligen var det därför ingen ville ha den... När jag kom hem virade jag bara av den, och vips hade jag en stilren ljuskrona som går att variera i det oändliga, genom att klä den i tyg, blommor, kvistar eller vad man nu känner för.
 
Nu ska jag ta mig en tur ut till växthuset och virka klart det sista på duken!
 



1 kommentar:

  1. Vad fint det blev med tygremsorna, så smidigt också! :) Tack för en fin blogg!

    /Annie - Annies Enkla

    SvaraRadera