fredag 27 juni 2014

Några smörkex och en mugg!



I mitt hem är muggar allvarliga saker! De ska väljas med omsorg och användas med andakt. Av den anledningen står det nästan bara udda muggar i köksskåpet. (Kaffekoppar har jag däremot flera av varje sort, och ganska många sorter...). Några muggar är "mina" andra är någon annans. Alla får använda vilken mugg man vill förstås, men oftast tar man "sin" av bara farten. Och när man använder någon annans, så gör man det med stor respekt, liksom som ett lån. - Kan jag låna din "Modesty Blaise-mugg"? Så kan det låta om morgnarna

Muggarna i skåpet kommer från när och fjärran. Vissa är gamla, andra rätt så nya och en del alldeles väldigt nya. Som min "Mademoiselle Oiseau" mugg. Kanske minns ni att jag lovprisade boken med samma namn, tidigare i år. Karaktären tecknas av formgivaren Lovisa Burfitt, och det lustiga var att porslinet faktiskt kom före boken. Det var på muggar och fat som "Mademoiselle Oiseau" tog gestalt - och sedan blev så uppmärksammad att hon fick en hel bok skriven till sin ära. 

Kanske har jag en liten Mademoiselle Oiseau inom mig - och möjligen är det därför jag varit så fascinerad av berättelsen om henne redan från första stund? Eller så är jag som den lilla flickan som hälsar på Mademoiselle Oiseau om dagarna - fångad av hennes hemlighetsfulla värld och liksom mållös inför det självklara och egensinniga i hennes sätt att leva? Kanske borde vi alla slå vakt om våra inre Mademoiseller lite mer, och omge oss med fler kanariefåglar och färre bekymmer?

I porslinsserien "Mademoiselle Oiseau" ingår tre olika kaffemuggar. Samtliga är fantastiskt fina och fantasifulla. På min står det "Today I´m a Bird" på insidan, och jag tycker det känns fint att ha ett sådant budskap framför ögonen när man dricker morgonkaffet.

Jag tänkte säga något om de franska smörkexen också - Petit Beurre, som de heter. Först och främst att de är goda. Väldigt goda och knaprigt sega i konsistensen!

Och sedan att de är roliga att baka. Väldigt roliga! Jag använder mig av ett fint litet kakmått som följde med receptboken om smörkexen.

Vill du prova att baka? Så här lyder själva grundreceptet:

Franska smörkex (Ca 35 st)

1 1/4 dl strösocker
100 g smör
3/4 dl vatten
3/4 krm salt
4 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

1. Koka upp socker, smör, vatten och salt i en kastrull på svag värme. Stäng av plattan när smöret smält och låt vätskan dra i 20 minuter. Rör ofta.
2. Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Tillsätt den avsvalnade vätskan.
3. Blanda ihop smeten. Börja med en träsked och fortsätt sedan för hand tills det blir en slät deg. Den ska hålla ihop men vara ganska lös.
4. Rulla in degen i plastfolie och låt den ligga kallt i minst 3 timmar.
5. Mjöla bakbordet och kavla ut degen tunt.
6. Stansa ut kexen med ett kakmått. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda i 175 grader i ca 12 minuter tills kakorna är vackert gyllenbruna i kanterna och helst lite ljusare i mitten.
8. Ta ut kakorna och låt kallna på galler.


Sedan kan man smaksätta kexen ytterligare om man vill. Den senaste omgången jag bakade gjorde jag lite kryddig genom att tillsätta någon tesked pepparkakskrydda. Andra goda smaksättningar är kakao och citron. Men kexen är hemskt goda bara som de är också!


2 kommentarer:

  1. Oj vilken fin mugg! Och tack för receptet - det ska provas asap!

    SvaraRadera
  2. Åh en jämlike!! :-)
    Jag har sedan länge erkänt mig själv som en Muggoman. Älskar muggar i alla färger, mönster och former. Ser jag en mugg jag gillar så måste jag ha den!
    Senaste inköpet är väl eg mer en stor kopp men icke desto mindre en "must have". Från Le Creuset. Ja...."en" blev det ju inte utan 4 st. I härliga färger.

    Kexen verkar smaskiga!
    ha det gott

    SvaraRadera