torsdag 8 mars 2012

Äras den som äras bör!

Idag, den 8:e mars, tänker jag på alla de kvinnor som gått före oss genom århundradena. De som födde, klädde och månade om generationer av barn. De, vars historia ingen skrev ned, men som ändå lämnade spår i form av minnen, broderade monogram och tummade foton.

På mormorsmor Maja (min namne) som på alldeles egen hand strävade sig till en lärarinneexamen. På farmorsmor Sigrid (också min namne) som varje dag hade köket fullt av gruvkarlar att utspisa och ta hand om. På mormor Greta som delade med sig så frikostigt av allt från kunskap till kärlek och visade vägen närhelst jag gick vilse. På farmor Elsa, som jag aldrig hann träffa, men som jag liknar och liksom känner ändå.

Jag tänker på mammor, svärmödrar, mostrar, fastrar, dagmammor och vänner som brett en filt över mig när jag frusit, snutit min näsa, gett mig en limpmacka, visat mig hur man stickar, tröstat mig, sjungit en vaggvisa o.s.v.

Långt bortom bloggar och mediabrus lever ni kvar - i oss som kom efter.

För att fira alla dessa kvinnor vill jag dela med mig av ett hejdundrande bra sockerkaksrecept. Jag skulle nog vilja säga att det är det bästa jag har, så det känns riktigt högtidligt att lägga upp det här på bloggen!























Farmor Lovas Sockerkaka

Den här finurliga sockerkakan brukade min morfarsmor Lovisa Jönsson, baka. Sockerkakan består av en grundsmet som kombineras med en av tre alternativa smaksättningar. Omväxling förnöjer!

1 kkp socker
1 kkp grädde                                  - kokas upp
1/2 kkp (50 g) smör

3 ägg
1 kkp socker                                    -vispas

2 1/2 tsk bakpulver blandas med 2 kkp mjöl och tillsättes i äggsmeten varvat med den kokande smeten.

Smaktillsatser:

4 msk siktad kakao + 1 msk vanilj

eller

1 tsk kanel, 1/2 tsk nejlikor, 1 tsk ingefära

eller

rivet citronskal från 1 citron

Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda kakan i nedre delen av ugnen (175%) i 40-50 minuter.

Obs! Om du är obekant med gamla tiders måttangivelser så finns en omräkningstabell i bloggens högerspalt!

3 kommentarer:

  1. Hej Maja !
    Åh va fint du skrev om alla de våra på kvinnodagen. Jag tänker på dom allihop med vemod och glädje. Min farmor Lova som bakade sockerkakan var för det mesta glad och skrattade ofta, trots att hon jobbade hårt med att ta hand om sin stora familj.Ett strävsamt liv hade hon.När jag var liten tyckte jag att det var spännande att se när hon kammade sitt långa gråa hår och flätade det och gjorde en liten knut av flätan.Hon blev 93 år.Fast det var längesedan hon dog så minns jag henne så tydligt. Hälsningar från mamma.

    SvaraRadera
  2. Hej, mamma! Det var roligt att höra att Lova oftast var glad - jag har ju också hört Birgitta och Anna-Lena prata om när hon berättade för dem om sina ungdomsår. och det där foto när hon blir flätad är så vackert!

    Det är så synd att de inte finns kvar men tur att de lever i vårt minne!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Det var en så fin tekst og historie til denne oppskriften at jeg lagret den til en gang jeg skulle bake sukkerbrød. For første gang! Og det ble kjempegodt! Tusen takk for at du delte oppskriften. :-) Må legge til at jeg ikke er så glad i kaker som er veldig søte, så for sikkerhets skyld reduserte jeg sukkermengden litt (1/2 dl), og jeg kommer nok til å redusere enda litt mer neste gang.

    Hilsen Hedda

    SvaraRadera