tisdag 13 mars 2012

Symöte - Fattigmansbroscher!


Hjärtligt välkomna till symöte!

Idag vill jag dela med mig av något väldigt spännande, apropå gamla hantverkstraditioner. För ett par månader sedan deltog jag i en handarbetshelg som min mamma var med och anordnade. Det var i Stripa Gruvas matsalar som evenemanget gick av stapeln.

I samband med det träffade jag på Pehr Gunnarsson, som ställde ut de "Fattigmansbroscher" som han lärt sig tillverka efter gammal teknik med hjälp av blyertspenna och nål. Ni må tro att jag blev entusiastisk när jag fick syn på de färggranna broscherna!

Så här berättade Pehr om broscherna:

"Cajsa Hyttnäs Råberg från Lindesberg, lärde mig sy fattigmansbroschen. Hon har berättat att förr i tiden när det inte var så gott om pengar, syddes fattigmansbroscher av ullgarn och sattes fast med säkerhetsnål. Lite ullgarnsrester kunde man ju komma över...

Det finns flera variationer av fattigmansbroschen men dessa är gjorda så som Kristina Norgren från Lindesberg, fick lära sig i Gusselby skola någon gång under tiden 1931-1934."

Pehr hade bland annat sett varianter av broscherna då man lät en tråd hänga ned från varje liten blomma och bilda ett skaft. Skaften samlades ihop med en rosett så att broschen fick formen av en blombukett.

Alla broscherna på tavlan, utom en som Cajsa Hyttnäs Råberg gjort, har Pehr sytt. Visst är de vackra? Tänk att kunna göra så här fina saker av sina små ullgarnssnuttar! Återigen tänker jag på vad mycket vi kan lära av gamla tiders tankesätt när det gäller att ta tillvara på överblivet material - och på vad aktuellt det känns nu idag!























Till in stora glädje visade Pehr mig hur man tillverkar broscherna, så jag har faktiskt gjort ett par själv nu. Det är väldigt kul - ett perfekt miniprojekt en kväll när man vill ha något för händerna! Jag har lovat att inte avslöja hur man gör här på bloggen, men jag kan väl säga så mycket som att langettstygn och franska knutar är en del av tillvägagångssättet.

Nu är jag vansinnigt nyfiken på om någon av mina läsare har gjort, känner till mer om eller äger en fattigmansbrosch? Som jag uppfattade var det ganska vanligt att man fick lära sig detta i skolslöjden, så det borde finnas fler som kommit i kontakt med detta?

Varsågod att lämna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

11 kommentarer:

  1. Jättefina små broscher, den lilla gula ser ut som en liten Tussilago-krans!
    Själv tipsar jag om ett kul ritprogram idag!

    SvaraRadera
  2. Har en liten fråga till alla här på symötet.

    Vet någon om ett mönster till stickat/virkat kjolskydd att ha till cykeln? Har en gammal monark (kanske 50-60tal)och vill hålla stilen med ett skydd i garn =)

    SvaraRadera
  3. Vilka gulliga broscher! Har aldrig hört talas om dem eller ens sett dem tidigare. Om du har tid eller möjlighet vore det kul att någon gång få reda på hur du gjort dem. De påminner om majblommor. Vår-tecken!

    SvaraRadera
  4. Ja det vore roligt om du kan dela med dig av hur man gör framöver! Jättefina broscher!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina brocher!!! Håller ju på med ett stooort projekt som tar tid så har inte så mycket nytt på gång men lite händer alltid.
    Jag har inte hört om brocherna tidigare men gillar idén med att återanvända både garnändar och gamla mönster. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  6. Jättefina broscher. Vad roligt att se dem.

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att få se de fina broscherna och höra historien bakom dem också. Underbart att du berättar vidare om de gamla hantverkstraditionerna. Så blir man ju klart nyfiken på hur de tillverkas också ;)

    SvaraRadera
  8. Stina: Jag hittade detta inlägg. Det kanske kan hjälpa dig?

    http://www.zickermans.se/virkade-kjolskydd/

    /C

    SvaraRadera
  9. Mycket söta!
    Men gammmalt hantverkskunnande är väl ändå till för att föras vidare? Gjorde vi inte det skulle ju allt dö ut, eller behöva "uppfinnas" igen.
    För att fortsätta "gnället" så är jag en väldigt dålig medlem just nu! Håller på med en del men ena hunden tar extra tid för tillfället och själv mår jag "sisådär" så det blir inte mycket handarbete på bloggen inte:(
    Får be om ursäkt!

    SvaraRadera
  10. Hej, alla!

    Jag skulle hemskt gärna dela med mig av tekniken bakom de här broscherna! Men haken är att Pehr, som lärde mig göra dem, nog är mån om att det inte blir allmängods eftersom dessa broscher är lite av hans specialité. Han tillverkar dem på beställning...

    Jag respekterar naturligtvis hans önskan. Ville ändå visa upp dem, eftersom jag tycker att det är så spännande med historien bakom!

    Har inget mönster på kjolskydd, men bra att det kom ett länktips i kommentarerna.

    Tack för alla fina länkar!

    Hälsnningar från Maja

    SvaraRadera
  11. Hälsningar, menar jag förstås!

    SvaraRadera