onsdag 14 mars 2012

Köttbullar med sting!

Köttbullar kan man ju smaksätta på en väldans massa olika vis. Vill man ha lite extra sting kan man pröva den här italienska varianten som jag serverade på min födelsedag. Köttbullar passar så bra som buffémat, tycker jag!

Italienska köttbullar

500 g nötfärs
3 skivor vitt brö utan kanter (perfekt att använda sig av torrt och tråkigt börd som blivit liggande...)
ett knippe finhackad persilja
2 finhackade vitlöksklyftor
1 ägg
100 g färskriven parmesan
1 tsk salt
nymald peppar
olivolja till stekning

Mjuka upp brödet i lite vatten. Lägg köttfärsen i en skål tillsammans med det mjuka brödet, ägg, finhackad persilja, finhackad vitlök, parmesan, salt och nymald peppar. Blanda allt med händerna tills smeten har fått en fast konsistens. Häll olivolja i en stekpanna och forma smeten med händerna till köttbullar. Stek köttbullarna gyllenbruna på varje sida.

4 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut, så det ska vi laga här hemma ikväll!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar göra liknande köttbullar men har då i lite rivet citronskal i smeten. =)

    SvaraRadera
  3. Soffi: Smaklig måltid:)

    Gersgaarden: Tack för tipset - det låter gott!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Dessa ska testas idag! Men jag tänker lägga dem i tomatsås och servera med pasta! Blir nog smaskens.
    Tack för tipset, alltid bra med nytt i vardagsmenyn.

    Förresten, måste bara tala om att reggmunk i långpanna har blivit en återkommande favorit här hemma. Så tack för det tipset också.

    SvaraRadera