lördag 10 mars 2012

Trädgårdsdagbok - del 1!
















Så var det då premiär för min trädgårdsdagbok! Jag skrev ju redan förra veckan om planerna på att använda lördagarna till att berätta om hur säsongens odlingar utvecklas.

Av naturliga skäl finns inte så mycket att visa ännu. Mer än frön som satts i rosa boxar och sedan placerats i ett soligt fönster. Den övergripande planen för i år är att inte gapa över för mycket, utan att välja fröer och plantor med omsorg. Är jag noga med det, vet jag att jag hinner ta väl hand om det lilla jag har. Just detta är något jag börjar lära mig nu - första åren med egen trädgård grips man lätt av övermod och planterar, av bara farten trädpioner som inte tål frost och sår alldeles för många soreter... Under förra sommaren kändes det som att jag började hitta en balans mellan viljan att utöka odlingarna och en realistisk bedömning av vad jag hinner med i praktiken. Naturligtvis vill jag fortsätta på den vägen i år.

Därför frösår jag ett fåtal sorter - basilika, gul chili och två sorters tomater. Jag har valt tomatfrö som ger plantor som klarar krukodling utomhus eftersom jag inte riktigt vet när växthuset kommer upp...

Dessutom drömmer jag om engelska luktärter! Förra året odlade jag "Flying the Flag" från fröfirman "Thompson and Morgan". Det är så roligt med det här engelska sortimentet! I år tänker jag beställa minst tre sorters luktärter från Thompson and Morgan.
Om det händelsevis är någon av er läsare som vill avge odlingsrapport och dela med er av så är ni hjärtligt välkomna att lägga upp er länk med hjälp av länkverktyget nedan:


4 kommentarer:

  1. Jätteroligt initiativ. Jag hakar på!

    Anna

    SvaraRadera
  2. Kul initiativ. Jag hakar inte på men ska följa och hämta inspiration hos er i år.

    SvaraRadera
  3. Mysigt initiativ! Vi har tänkt ligga hyffsat lågt i år, vi vet inte ännu vad vår nya trädgård har att ge oss så vi vill inte förstöra något. Men lite blommor i krukor blir det garanterat. Och så planerar vi att odla tomater, eftersom vi äter efter säsong (åtminstone nästan alltid) är tomater verkligen en lyxvara för oss så det känns extra viktigt att odla våra egna.

    Förresten så har vi testat tjockpannkakan nu och å vad den blev uppskattad här! Jag förstår nu varför du ville att alla läsare skulle testa den!

    Och imorgon kommer lite bilder från vårt hem i min blogg, vi "pratade" ju om det vid ett tidigare tillfälle.

    Hoppas du hade en fin födelsedag igår! Och grattis i efterskott!

    SvaraRadera
  4. Anna H: Hurra för det!

    Klockarbarn: Vad roligt att du tänker ölja oss:)

    Johanna: Det tror jag är väldigt klokt - dvs att ligga lågt. Det tar ju ett tag innan man lär känna sin trädgård och något som ser brunt och riigt ut en månad kan visa sig vara en vacker rosenbuske en månad senare... Iblan får man underbara överraskningar. Som när det växte upp en gigantisk pion bakom vår kompost;)

    Jag tänker likadant om tomater som du - det känns viktigt att odla själv!

    Vad roligt att pannkakan blev lyckad!

    Ser fram mot husbilder imorgon - det ska bli väldigt spännande att se hur ni bor! Apropå din fråga om vad man gör när man kör fast med något handarbete, så har jag inte glömt att svara. Det finns bara så mycket att säga om det så jag får nog svara genom ett inlägg framöver;)

    Tack för gratualtionerna!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera