torsdag 8 mars 2012

Rent hyllpapper i skåpet!
























Gamla köksskåp kräver sitt hyllpapper - det känns som en nystart varje gång jag kommer mig för att plocka ur skåpen, rengöra och sätta nytt papper! Våren är just den rätta tiden för en sådan syssla, eller hur?

De senaste årens nyväckta intresse för hushållande och köksbestyr har lett till att det numer finns alla möjliga tjusiga varianter av hyllpapper. Designtorget, Lagerhaus och diverse nätbutiker säljer olika sorter, bland annat den här. Visst är det väldigt roligt att utbudet har ökat, men många av de här pappren sticker iväg i pris. Det känns konstigt att betala hundratals kronor för en förbrukningsvara, bara för att den plötsligt blivit "inne".

Därför köper jag glatt mitt hyllpapper på Ica - där finns en fasligt fin sort till vettigt pris! Deras papper är av kraftig kvalité, tål upprepad avtorkning och finns dessutom alltid i en massa fina färger. Bättre än så kan det väl knappast bli? Den här våren föll valet på en prickig variant i blått och vitt - klassiskt och vårfint och dessutom lite likt mina favorit-kaffekoppar!

Hyllremsor sätter jag upp ibland när jag vill göra det lite extra fint! Esters Café utanför Karlstad, som också har en butik, säljer fina nytillverkade hyllremsor. Brukar passa på att köpa när vi åker dit. Dessutom söker jag alltid efter det på loppisar... Här är mitt bästa fynd i den vägen!

Hur har ni det i köksskåpen?

10 kommentarer:

  1. Festligt !
    Tittade på just prickigt papper, men det var presentpapper/omslagspapper.
    Ska det vara det.Jag vill ha lite plastat, anars håller det ju inte.Kanske vaxduk.Undrar om jag slängde den gamla runda vaxduken som jag har inne i rummet.Till mitt runda bord.Jag älskar återbruk.Och återvinning.

    Ha en fin Torsdag Internationella kvinnodagen till ära.

    SvaraRadera
  2. Vad fint med prickar. Såg en blus på kappahl med samma fina prickar. Jag har rödrutigt i mina skåp.

    SvaraRadera
  3. Jag köpte hyllpapper på Clas Ohlson för ett tag sen, 25 kr st för 4m rullar. De hade jättefina i ljusrosa och ljusgrönt med vita prickar. (Tror det finns ännu fler färger nu.) Fast jag har moderna köksskåp så jag använder pappret till att slå in fina paket istället :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Maja !
    Jag fann den kasserade vaxduken. Gjorde rent i skafferiet.och klippte till bitar så det blev så fint.Och välbehövligt.Så blev det utrensat på en del jox som jag inte längre behöver.
    Så tack för tipset. Din blogg kanske får fler att få lite energi till annat än att sitta på baken vid datorn.
    Sedan plockade jag bort alla magneter på kylskåpsdörren o.skåpet ovanpå. För jag kanske får nytt.Men när det blir vet jag inte.Lika bra vara beredd,
    Kram Mi snart 69 år 12/3.

    SvaraRadera
  5. MHBW81: Rödrutigt hade jag förra säsongen;) Men det var lite utslitet nu... Väldigt fint med både rutigt och prickigt!

    Dreamsicle: Nej men vilket bra tips med Clas Ohlson!

    Mi: Vad roligt att du blev inspirerad till skafferirens! Det är ju liksom meningen med den här bloggen - att man ska få lust att göra saker!

    Vaxduk funkar ju väldigt bra som hyllskydd - jag har även gjort hyllremsor av vaxduk. Finns ett inlägg om det tidigare här på bloggen...

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Vilket fint hyllpapper! Mitt skafferi är i en vinkel och hyllorna är så djupa att det är nästan omöjligt att klä dem med papper. Trist! Men jag har hyllremsor istället, köpta på Designtorget.

    Annars är mitt senaste tips att kanta hyllor med washitejp (papperstejp). Det blir snyggt och går att ta bort enkelt om man ångrar sig. Och det finns i massor av mönster och färger. Dessutom kan man snygga till klädnypor som försluter påsar i skafferiet, och eftersom man kan skriva på tejpen kan man också använda den som etiketter på burkar och lådor. Fiffigt och snyggt, tycker jag. Här kan man se lite av det jag använt tejpen till: http://createohlala.blogspot.com/2012/03/washi-tape-craziness.html

    Hälsar
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Happy Store har superfina hyllpapper och hyllremsor. Här hittar ni dem:

    http://www.happystore.se/advanced_search_result.php?keywords=hyllpapper&x=0&y=0

    /Tine

    SvaraRadera
  8. Hur gör du när det lägger in papperet så att det inte ska "bubbla upp" vid kanterna? Använder du tejp? Viker du kanten? Om man viker kanten över hyllans kant, kan man ändå använda hyllremsor sen? Mycket frågor på en gång...jag har försökt lägga in men det gick sådär...

    SvaraRadera
  9. Jag är på jakt efter hyllpapper. Här i vårt hus som vi köpt har det använts självhäftande och de är verkligen verkligen bra! Finns inte sånt nuförtiden? Hur fäster du det?

    SvaraRadera
  10. ok, jag som är av yngre generation och kommer från USA - kökspapper asså? Är det självhäftande? ska det tejpas fast? Ska det bytas varje år?!

    SvaraRadera