torsdag 15 mars 2012

Bästa resekamraten!
















Visst har jag läst många reseguider med listor över vad som är lämpligt att ha med sig, där det stått att en enkel uppsättning av sybehör är bra att packa ner. Ändå är det inte förrän översta knappen i bästa "gåbort-kjolen" lossnar ungefär 3 minuter innan jag ska iväg och föreläsa, som jag inser nyttan av ett rese-syetui. Hädanefter åker jag ingenstans utan nål och tråd i väskan!

Tänk vad ofta det är så där... Att råd som man viftar bort i en känsla av övermod - plötsligt visar sig vara både riktiga och viktiga. Hur många av oss har inte fnyst åt äldre släktingars tjat om att ha varmt på fötterna, eller om ta något på huvudet när solen är stark och sedan genomlidit promenader med stelfrusna tår eller nästan svimmat av solsting? Det har i alla fall jag...

Här kommer ett konkret exempel på min egen dumhet:

Hur många gånger hade jag inte hört människor berätta om hur viktigt det var att ha bekväma skor på fötterna när man ska gå på hårt underlag? Säkert 100, minst! Ändå reste jag till England på semester med ett par tunna, platta sandaletter i packningen. - För det spelar väl inte så stor roll om de är sköna bara de är snygga, tänkte jag i min enfald. Efter en veckas konstant promenerande, mestadels på hårt underlag, hade jag dragit på mig en hälsporre som gjorde sanslöst ont. Det tog ett helt år innan den läkte! Plötsligt förstod jag hur det kom sig att folk "tjatade" om att man skulle ha bekväma skor...

Numer köper jag bara skor som är bra att gå i - det är väl kanske ett ålderstecken. Och givetvis kommer jag att bli en av dem som i framtiden förmanar andra om hur viktigt det är att ha "bra" på fötterna;)


Syetuiet som jag tillslut lyckades lägga vantarna på i Stockholm, var inte vilket syetui som helst. Det var klätt med att av mina absoluta favorittyger - "If She Sews, She Knows". Tyget är designat av Michael Miller och jag har faktiskt redan en liten bit i min ägo. Har ännu inte sytt något av det eftersom jag är så liksom inte kunnat bestämma vad det ska bli. Men en vacker dag så...

Michael Miller gör helt underbara tyger, se bara här!

Till min stora glädje var saxen som följde med riktigt bra! Jag tycker oftast att saxar i resesyskrin brukar vara av dålig kvalité annars. Den här var både vacker, vass och gedigen!

Och för att avsluta där jag började - jag hann sy i knappen!


7 kommentarer:

  1. Verkar vara en väldigt smart "sak", ett syetui, för att alltid ha med sig "säkerheten" i väskan. Just en knapp har ju ibland en vana, att åka ur, alldeles före något viktigt möte, eller annat. Finns nog väldigt många historier på detta.

    Har du köpt detta nyligen,skulle vara kul att vet var du fann detta?

    Ha det så gott!
    kram//tina i Falun

    SvaraRadera
  2. Varmt välkommen till Knorkan.se ♥ Presenter och heminredning för det lantliga hemmet.

    SvaraRadera
  3. Bara den som haft hälsporre vet hur fördömt ont det gör, och vilken tid det tar att läka...huanemej.
    Syetui, räddaren i nöden. Har flera, alltid med på resan.
    Och du, att ha bekväma skor på fötterna är en lyx, faktiskt. Tänk vad mycket annat man kan göra, än att tänka på sina fötter. Onda fötter syns även i ansiktet, sa min mamma.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Jag har också ett sånt där litet etui. Här har jag bloggat om det: http://somnytt.blogspot.com/2012/03/gamla-fynd.html
    Det är verkligen guld värt!

    SvaraRadera
  5. Sköna skor är väldigt bra när man ska gå. Vad roligt att du skrev om bekväma skor. Dottern skrev i sin läxa idag "Jag rekommenderar att ha bekväma skor för det hade inte jag och gå inte så mycket på Oxford street". Hon hade inte bra skor när vi var i London i somras.

    SvaraRadera
  6. Jättefint syetui & härligt tyg! Håller med om att det är bra att ta med ett sådant när man är ute och reser!

    SvaraRadera
  7. Fick just syn på ett festligt hemgjort alternativ: http://abeautifulmess.typepad.com/my_weblog/2012/03/v.html

    SvaraRadera