söndag 11 mars 2012

Födelsedagsflaggor och några festliga bilder!

I fredags firade jag födelsedag! Tack för fina gratulationer från er!

Jag hade en strålande dag även om vädret var grått. Hela familjen var ledig och samlad. Det är så härligt när man kan få ha det så på sin födesedag!

Jag kunde naturligtvis inte låta bli att baka lite, även om jag höll mig borta från tårtan. Det blev en mandelkladdkaka, mycket god! (Receptet kommer senare...) Jag fick lust att dekorera kakan med något extra, så jag tillverkade tre "födelsedagsflaggor". Lätt som en plätt!

Du behöver: 3 små stuvbitar, 3 engångs-grillspett av trä och textillim.
Gör så här: Klipp till tygbitarna i önskad flaggform. Limma fast på grillspetten!

Här kommer några bilder från dagen. Jag fick så fina och användbara presenter! Hann i alla fall fånga några på bild. Provdockan i miniatyr från bästa vännen ska få stå i min ateljé när den är färdig, de fina Kero-tofflorna från svärmor kommer att värma mig i många år framöver, teckningen har lillan gjort till mig - den föreställer en "ballongflicka" med händer. Det är så ljuvligt att se hur barn liksom tar sig an detalj för detalj och lär sig bemästra den.

På kvällen åt vi italiensk buffé. Det börjar nästan bli en tradition med italienskt på mina födelsedagar... Roligt att laga tillsammans och gott att äta!




6 kommentarer:

  1. Maja, visst efterfrågade du barngalgar. Stötte på dessa på Tradera och tyckte de var otroligt söta. http://www.tradera.com/gamla-barngaljar-retro-auktion_2024_150951310 och http://www.tradera.com/gamla-barngaljar-retro-auktion_2024_150951277. Kanske kan vara något?

    För övrigt har jag inte glömt bort att jag ska skicka skotte-mönstret. Har bara glömt att ta med det till jobbet för att scanna. Det kommer...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Men, i fredags... då fyller vi ju år på samma dag!! Gratulerar! Själv blev jag 37...

    Jag hade fullt upp att städa och förbereda middag för släkten i fredags, så jag hann inte läsa din blogg då. Annars blir det så gott som varje dag. Med tanke på att det är den enda blogg jag följer, så var det extra kul att veta att vi delar födelsedag! Här blev det smörgåstårta till förrätt, portergryta (från boken Tillsammansmat) till varmrätt och pavlova till efterrätt.

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott! Vilka jättefina tofflor du har fått. Var rädd om dem.

    SvaraRadera
  5. Linda: Å, vilka söta! Tusen tack för tipset! Känn inge brådska med skottemösntret! Det blir roligt att få det när det än blir:)

    Bruja: Nej men vad roligt! Då är du också ett så kallat midsommarbarn;) Å, portergryta är så gott! Det brukar min faster göra... Inte illa med Pavlova heller:) Jag skickar tillbaka ett grattis i efterskott till dig!

    Kerstin: Ja, de är riktiga klenoder för mig - jag ska vårda dem ömt! Väldigt praktiskt, eftersom vårt trapphus är kallt. När man ska förflytta sig mellan våningarna krävs det nästan skodon - i all fall under vintrhalvåret...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  6. Men jag har ju helt missat att gratulera dig. Dåligt av mig. Grattis i efterskott. Du verkar ha haft en härlig födelsedag.

    Kram

    SvaraRadera