torsdag 1 mars 2012

Gör egen pasta!

Förra söndagen gjorde vi egen pasta - ett hemtrevligt litet vardagsäventyr som faktiskt lyckades förvånansvärt bra! Jag hade försett mig med en påse durumvetemjöl och två olika recept, men eftersom inget av recepten funkade särskilt bra (jag lyckades inte få någon bra fason på degen med hjälp av dem) fick jag improvisera en hel del och pröva mig fram. Tillslut låg en smidig degklump på bakbordet och sedan hjälptes hela familjen åt att kavla och fylla pastan. Som fyllning stekte jag ekologiska champinjoner, hackad lök och vitlök i olivolja.

Det blev väldigt gott och konsistensen alldeles utmärkt. Roligt att man kan göra egen pasta även om man inte har någon pastamaskin... Kanske inget man ställer sig och gör till vardags, men väldigt trevlig helgmatlagning! Här är receptet om någon av er vill pröva:

Pastadeg á la Maja

8 dl durumvete
4 ägg
2 äggulor
ca 1,5 dl vatten
1 tsk salt
2 msk olivolja

Lägg mjölet med saltet i en hög på bakbordet och gör ett hål i mitten. Knäck de 4 äggen och lägg i gropen. Knåda in äggen i mjölet. Tillsätt äggulorna och oljan och knåda mer. Späd med kallt vatten lite i taget samtidigt som du knådar. Fortsätt knåda tills degen är smidig, i ca 5-10 minuter.

Kavla ut degen till ca 3 mm. Om du vill göra fylld pasta tar du ut rundlar med ett glas, lägger en liten klick av fyllningen på, viker över till en halvmåne och trycker ihop kanten med en gaffel. Degen som blir över kan man skära i strimlor och koka tillsamans med den fyllda pastan.

Lägg pastan i kokande vatten och koka 1-2 minuter. Vi kokade i omgångar och tog upp med hålslev. Det funkade jättebra!

4 kommentarer:

  1. Hej ! Viola heter garnet som jag använder till nybörjarstickning och som går att köpa på Swelogent ( grossist)

    SvaraRadera
  2. Jag har tänkt att göra egen pasta i veckor nu men jag verkar aldrig finna tiden att ställa mig med det. Men nu har jag bestämt att det ska bli av till mannens födelsedag nästa vecka.

    Önskar dig en underbar helg!

    SvaraRadera
  3. Kråkspark: Tack för att du tog reda på det! Jättebra att veta!

    Dorro: Nej men vad roligt att det blir av! Jag har också kännt sådär att jag inte hinner, men det var jättekul när man väl tog sig tid!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Jag kan tipsa om ett väldigt bra recept på pasta. Som alltid blir smidigt.
    6 hela ägg
    10 dl durumvetemjöl
    ev lite vatten om degen är lite torr. Vira in degen i plast och låt vila minst 30 min i kylen. Jag har inget salt i min deg utan bara i vattnet.
    Lycka till!
    Följer din blogg med stor glädje. Är själv en husmor både hemma och jobbet. Då jag haft tur att få jobba med det jag brinner för, dvs laga mat, sylta, safta och skapa hemtrevnad på ett kvinnoboende.

    SvaraRadera