fredag 23 mars 2012

Lady´s Essentials!








Nu är den här - min lilla vårkollektion!

Det här är första gången som jag "ger ut" en e-bok och faktiskt tar betalt för mönster som jag har konstruerat. Tanken är förstås att det ska bli fler e-böcker med tiden - som en del av den verksamhet jag planerar att bedriva i mitt nya företag. Jag kommer givetvis att fortsätta erbjuda gratismönster här på bloggen - särskilt när det gäller babymönster - men då och då kommer jag att göra lite större satsningar på mönster där idé, konstruktion och foto får ta lite mer tid än vanligt.

Jag har kallat den "Lady´s Essential". Man skulle kunna översätta det till något i stil med "allt vad en dam kan behöva". E-mönsterboken innehåller två olika modeller - dels en gosskrage och så en ascot, båda rätstickade och formade med kortvarv.

Så här står det i min mönsterintroduktion:

What does a lady need? Knitting needles of course, a good book, a small watch and some sweet perfume… and then perhaps an Ascot and a classic Peter Pan Collar knitted in soft, fuzzy alpaca - perfect to go with the spring wardrobe.

These things are the essentials - a lady´s essentials!

Garnet som jag valt att använda är det underbara Alpaka Fashion från Schachenmayer Nomotta. Alldeles lagom mjukt och värmande för vår-accesoarer som dessa. Här finns garnet att köpa! För att sticka gosskragen behöver man 1 nystan Alpaka Fashion, eller motsvarande garn för sticka 3 mm. Till ascoten går det åt ungefär 1,5 nystan.

För den som aldrig tidigare stickat kortvarv (eng: short rows) finns en bra beskrivning här och naturligtvis en hel rad instruktionsvideos på youtube.

E-boken "Lady´s Essential" kostar 30 kronor och jag säljer den med hjälp av Paypal via Ravelry. Om du vill köpa mönstren: klicka på knappen nedan så skickas du vidare till Ravelry.



Om du vill fundera och titta mer på modellerna kan du besöka projektsidan på Ravelry! Här följer bilder från gårdagens fotosession.



Och så här ser ascoten och gosskragen ut på mig:)

Nu ska jag pusta ut och vila mig i solskenet. Jag har jobbat nästan oavbrutet med att göra färdig detta, de senaste två dygnen...

4 kommentarer:

  1. Åh, väldigt fina och ladylike! :-)

    SvaraRadera
  2. Gratulerer med foretak! Det står respekt av å etablere seg slik. Og gratulerer med Lady's Essentials - fine mønstre og elegante bilder! Synes du traff skikkelig godt med teksten også. :-) Lykke til videre og ha en god helg! Her i Oslo skinner vårsolen varmt, snøen er smeltet og fuglene kvitrer. Nydelig.

    Hilsen Hedda

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg presentation! Upplägget är verkligen fint. Jag gratulerar! Njut nu i solen och i trädgården.

    SvaraRadera
  4. Vad spännande saker du håller på med!

    SvaraRadera