måndag 12 mars 2012

Baka nötkladdkaka!


När jag var liten brukade min mamma säga att det var synd om "mammor" som först bakade tårtor till alla familjemedlemmars födelsedagar, och när det väl var dags för deras egen födelsedag, så fick de baka sin egen tårta också. Mamma sade det där mest på skämt, men visst låg det en hel del i det också... 

För min del ser tårtbakningsfördelningen annorlunda ut - i vår familj bakar aldrig födelsedagsbarnet tårtan. Det gör för det mesta stadens konditori (eftersom vi tycker att det är så festligt att beställa tårta vid högtidliga tillfällen) eller ibland min svärmor som brukar göra en särskilt god slags chokladtårta med kanderade syrenblommor på..

Lite ironiskt att jag som inte "behöver" baka min egen tårta ändå inte kan hålla mig borta från slevar och bunkar på min födelsedag. Istället firade jag genom att baka en nötkladdkaka. Och det är väl så det är med oss husmödrar - vi hittar gärna en ursäkt för att baka även en dag då vi borde sitta i fåtöljen och "låta oss firas".

Nötkladdkaka - festlig idé, eller hur? Jag fann receptet i ett gratishäfte på Ica. Ni vet ju att jag lusläser de där häftena... Här är en länk till receptet. Om man inte har Arlas smör-och rapsolja hemma kan man lika gärna smälta en klick smör och blanda med rapsolja. Det gjorde jag och det gick alldeles utmärkt!

En annan trevlig nötkaka hitta ni här - receptet kommer från min faster och kakan har blivit en riktig favorit för mig! Den innehåller inte en gnutta mjöl och passar därför glutenallergiker alldeles utmärkt!

6 kommentarer:

  1. Grattis så mycket i efterskott! Du verkar ha fått en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Kan tipsa om dansukkers hemsida. Där kan man beställa massor av fina broschyrer helt gratis!

    SvaraRadera
  3. Och jag som fyller år i morgon!! Men någon tårta blir det inte för min del. Är inte så förtjust i tårtor. Äter hellre en god middag som sonen och maken tillagar och till den en god flaska vin.

    SvaraRadera
  4. Så fint förkläde du har på dig!!
    Shoppade två vackra förkläden på Erikshjälpen i lördags. Lade in en bild på det ena i min blogg, härliga klara färger. Det andra tänkte jag visa någon annan dag. Men det är som gjort för att hänga tvätt i........
    Hoppas kladdkakan smakade gott.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Fru Fleggman: Å, tack - jag hade det jättebra!

    Theresia: Den sidan ska jag kolla in - tack för tipset!

    Kråkspark:Då får jag gratulera dig!

    Malin: Det är mitt "älsklingförkläde". Fann det i en antikaffär! Roligt med föklädesfynd:) Låter väldigt fint med ett "tvättförkläde"!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera