tisdag 20 mars 2012

Symöte - Estelle på olika vis!
























Hjärtligt välkomna till ett nytt symöte!

Att konstruera egna stickmönster är bland det roligaste jag vet. Hela processen - från formgivningen, mönsterkonstruktionen och sticktekniken till att skriva ner mönstret är liksom min livsluft. När sedan ett mönster får vingar och flyger ut över världen och när andra händer tar sig an det - då är lyckan total!

Här kommer några underbara exempel på hur min babyhätta "Estelle" ser ut i händerna på andra stickerskor. Den gula mössan på bilderna ovan är mitt senaste exemplar - en riktigt vår-hätta!



Anna-Karin med bloggen "Lillstrumpa och syteryster" har stickat en fint klarröd version av hättan. De gröna banden är så vackra ihop med det gröna - vilken sällsynt lyckad färgkombination!






Soili har gjort knytbanden av samma garn som mössorna och kompletterat den ena mössan med en väldigt söt kant i konstrasterande färg! På hennes blogg hittar den som vill ännu fler Estelle-hättor, för Soli är snabb med stickorna:)

En annan som tagit sig an "Estelle" är Annie. Visst blev det sött med ränderna och det förlängda partiet i rätstickning!

Har du också stickat "Estelle" och dessutom tagit kort på din version - hör av dig, vet jag! Jag vill så gärna se hur det blev!

Får du lust att sticka "Estelle"? Här kan du ladda ned mönstret!

Ett litet P.S. också - många av de som stickar Estelle-hättan gör det för att värma små bebisar i  Nepal. Vill du också vara med - här kan du läsa mer om den insamlingen!

Nu är jag nyfiken på vad övriga medlemmar i Husmorsskolans Nya Syförening har på gång? Varsågod att dela med er av en länk med hjälp av länkverktyget nedan:

9 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tycker om det. Fina mönster blir det ju också! För mig hade det varit hemskt att behöva knåpa ihop ett mönster. Tur vi är olika! Men jag kan förstå tillfredsställelsen när man ser andra följa något man skapat.

    SvaraRadera
  2. vad kul å se att alla mössor får som en egen personlighet trotts att det är samma mönster. varje mössa blir speciell. Man blir sugen på å testa och sticka en snart.. men har ju lite andra småprojekt i luften så får nog vänta lite =)
    denna vecka visar ja upp mina allra första virkade converse.. håller nu på me mitt andra par =)

    / Trixi

    SvaraRadera
  3. Vilka fina mössor! Tror du man kan använda ett tjockare garn och få den i en större storlek? Min son är 7 månader och skulle nog gärna vilja ha en ny mössa...

    SvaraRadera
  4. jag håller med! Superfina mössor och kul att se de olika stilarna!

    SvaraRadera
  5. Fina mössor allihopa! Vad duktiga ni är.

    SvaraRadera
  6. Alla är så himla duktiga! Jag skulle gärna vara med i syföreningen - jag både syr och stickar och virkar och saknar sällskap.

    Finns på http://kalopschampagne.blogspot.se/

    SvaraRadera
  7. Måste passa på att tacka för det urbra mönstret och för inspiration till att äntligen lära mig sticka. Det var förta gången jag stickade något alls (förutom den där rätstickade halsduken jag började på i 7-årsåldern efter anvisning från mormor men gav upp efter 5 cm och provlappen vi var tvungna att göra i syslöjden) men det var absolut inga problem att förstå hur man skulle göra. Eller jo, jag undrar om det blev rätt i början. Fanns ju så många olika tekniker för att lägga upp på Drops där jag kollade på instruktionsfilmer, vet inte om jag valde rätt ;-)
    Stort tack i alla fall. Härligt att kunna starta med ett snällt projekt som både är enkelt och snabbt men ändå blir fint. Så man inte tappar sugen. (Jag länkade till projektsidan på ravelry, länk nr 17 här ovan.)

    SvaraRadera
  8. Borgmästaren: Ja visst är det tur att vissa vill göra mönster som andra vill sticka efter:) Båda parterna behövs ju;)

    Gerda-Thyra: Ja det är de verkligen!

    Trixi: Sådana där virkade converse är så söta!

    Oh la la: Jag tror inte ens du behöver ta tjockare garn/stickor. Gör bara ett par ökningsvarv till (du kan ju faktiskt måtta lite på din sons huvud) och sticka ev ett par varv till på "längden" innan du avslutar med de rätstickade varven. Fråga mer om detta var otydligt!

    MV: Ja, det är så häftigt att alla har sin egen lilla särart!

    Linda: Ja visst är de:)

    Betty B: Å, du är så välkommen! Vad rolgt att du vill vara med!

    Dreamsicle: Å, vad fin din solgula mössa blev! Och vad roligt att höra att det här mönstret fungerade fint som "nybörjar-projekt"! Alltid svårt att veta hur andra kommer att uppfatta ett mönster, om det kommer att kännas lätt eller svårt...

    Så härligt att du rivstartat med stickandet på det här fina viset! Lycka till i fortsättningen!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera