tisdag 6 mars 2012

Symöte - Virkad änglaklocka!




Välkomna till veckans symöte - syföreningsmedlemmar och övriga läsare!

När jag väntade min dotter bar jag en "bola" runt halsen - det kändes fint att tänka på att barnet i magen kanske kunde höra det spröda pinglandet. När lillan blir stor ska hon få den där bolan av mig. En "bola" är alltså ett smycke i form av en rund kula, oftast av metall, med en pingla inuti. Man hänger pinglan om halsen i ett långt snöre eller kedja, så att den hänger ner på magen och pinglar när man rör sig. Ungefär från graviditetsvecka 20 tror man att foster kan uppfatta ljudet. Tanken är att bolans pinglande ska nå in till barnet och ge trygghet.

Traditionen att bära en bola under graviditeten kommer från Mexico. (Bola betyder boll eller kula på spanska.) Det allra finaste är att man också kallar bolan för "änglapingla", änglasmycke" eller änglaklocka" efter en sägen som säger att pinglans ljud ska hjälpa barnets skyddsängel att finna det!

I somras när babyklädes-insamlingen "Värma liten" pågick som bäst kom det frågor om vad man skulle kunna skicka som uppmuntran till mammorna i Kongo. Jag tipsade då om att en stickad amningsjal kan vara en fin gåva till en nybliven mamma. I samma veva fick jag idén om en virkad bola, men kom inte längre än till att jag började pröva ut ett mönster. Häromveckan tog jag mig tid att göra klart den och jag blev jättenöjd! Nu ligger den och väntar i mitt presentförråd - nästa vän som väntar barn ska få den!

Här bjuder jag på mönstret:

Virkad änglaklocka (bola)

Material:

1 nystan garn för virknål 3-4 mm (Gärn något fint silkes- eller alpacagarn)
Virknål 3-4 mm
1 liten pingla (finns i hobbyaffärer)
1 dubbelögla (finns i butiker med material för smyckestillverkning)
vadd
1 läderband av önskad längd
nål och tråd

Mönster:

Virka 2 lm, 6 fm i 2:a maskan från nålen. Virka ihop med en sm i första fm.
Varv 1: 2 fm i varje fm från föregående varv (12 m). Virka ihop ringen med en smygmaska.
Varv 2: *1 fm i nästa fm, 2 fm i följande fm* upprepa från * till * hela varvet (18 m) Virka ihop ringen med en smygmaska.
Varv 3: Virka ett varv med 1 fm i varje fm. Virka ihop ringen med en smygmaska.
Varv 4: *1 fm i följande 2 fm, 2 fm i nästa fm*  upprepa från * till * hela varvet. (24 m). Virka ihop ringen med en smygmaska.
Varv 5-8:Virka 4 varv med fm. Virka ihop ringen med en smygmaska. Börja fylla kulan med vadd från och med nu, och i takt med att du virkar igen den. Glöm inte att lägga i pinglan!
Varv 9: Minska genom att virka * 2 fm tills, 2 fm* upprepa från * till * hela varvet (18 m). Virka ihop ringen med en smygmaska.
Varv 10: Virka ett varv med 1 fm i varje fm. Virka ihop ringen med en smygmaska.
Varv 11: Minska genom att virka * 2 fm tills, 1 fm* upprepa från * till * hela varvet (12 m). Virka ihop ringen med en smygmaska.
Varv 12 och 13: 2 fm tillsammans tils det återstår 3 m. Dra igenom garnet och fäst.

Montering: Sy fast dubbelöglan vid fästpunkten. Trä i läderbandet och mät så att halsbandet känns lagom långt.

Vad har ni för er? Lämna en länk till ert syföreninginlägg med hjälp av länkverktyget nedan:


11 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé med änglaklockan. Tack för mönstret. Kul present. Enkel att göra!

    SvaraRadera
  2. Vad du är påhittig Maja! Jag är verkligen imponerad! Idag bidrar jag med en kofta som min mamma stickat som jag också är imponerad av. Hon är en av mina stora stick-förebilder. Själv har jag inget färdigt att visa... under vår lilla semester stickade jag ett par vantar åt min minsting, men en tumme blev inte klar och nu när våren kommer smygande känns det på något vis oinspirerat att göra klart den sista tummen. Konstigt, för nu börjar ju vintervantarna bli för tjocka och ett par lite tunnare yllevantar hade varit perfekt. Men jag har liksom ingen lust. Händer det där dig ibland? Och vad gör du åt det?

    SvaraRadera
  3. å vad söt maja, och vilken rolig idé! kram eddy

    SvaraRadera
  4. En sådan fin present till en blivande mamma! Jättegulligt, ska försöka komma ihåg det här om någon jag känner väntar barn!

    SvaraRadera
  5. va fin den är å va synd att jag inte fick nys om den tidigare. Har varit en babyboom runt mig å 5 st har fått barn men jag ska lägga denna söta klocka på minnet till framtiden :) mitt inlägg kommer ikväll sen :) /trixi

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag är en 32årig mamma som älskar att virka, sy, sticka...men mest virka! Framför allt tycker jag om att göra egna virkmönster. :-) Jag vill gärna bli medlem här!

    SvaraRadera
  7. Men åååhhh...så fint!!! Om jag någonsin får chansen och blir gravid igen ska jag ha en sån, eller om någon i min närhet blir gravid ska de få en sån från mig. Superfin Maja!!!!

    SvaraRadera
  8. Jättefin! fattas bara en växande mage i bekantskapskretsen att virka den till :)

    SvaraRadera
  9. Idag har jag länkat till ett några dagar gammalt inlägg. Har gjort egen deo och tvättmedel och äntligen gjort klart en jacka.

    SvaraRadera
  10. Kul att du berättar om pinglans historia. Också jag har hört om hur man lockar fram änglar och använder pinglorna lite här och där. Att virka in dem ska jag genast pröva:)

    SvaraRadera
  11. Så fiin! Den skulle du sälja till dom sidor som säljer bolasmycken, typ www.silvermama.se

    Riktigt fin bola!!

    SvaraRadera