lördag 3 mars 2012

Trädgårdsdagbok!


Förra odlingssäsongen förde jag loggbok över vad som såddes i min lilla köksträdgård och hur skörden blev. I år är det roligt att bläddra i boken och se tillbaka på föregående sommars vedermödor. Det är inga ingående anteckningar - bara sortnamn, när jag sådde och hur skörden blev...

Eftersom det kändes så roligt att föra bok över trädgårdsbestyren förra året, tänker jag utveckla detta på bloggen i år. Idén väcktes när jag läste en amerikansk blogg som annonserade att lördagar skulle bli trädgårdsdag under odlingssäsongen. Då skulle Ginny, som driver bloggen, visa bilder från sin trädgård och berätta om vad som skett sedan sist...

Nu har jag beslutat mig för att göra något liknande - på lördagar (med start nästa lördag) tänker jag lämna rapport från köksträdgården. Än så länge är där tjäle, så i början kommer det att handla om planering och frösådder, men så småningom ska jag bege mig ut och fota utvecklingen där. Eftersom vi har en förhållandevis liten stadsträdgård är mitt odlingsutrymme begränsat. Inga stora potatisland eller möjlighet till storskalig odling. Min köksträdgård består av två odlingsramar, tre mindre odlingskorgar och en herrans massa krukor. Dessutom har jag ett litet jordgubbsland, massor av smultron, några hallonsnår, en krusbärsbuske, två äppelträd, ett körsbärsträd och ett plommonträd. Trots det lilla utrymmet gav mina odlingar mycket glädje under förra säsongen, och det är just det som känns roligt att visa - att även små odlingar gör stor skillnad för mathållningen. Bara en sådan sak som att kunna plocka in sin egen sallad, eller att hämta kryddörter till dagens middag!

I år tänker jag förutom det odlingsbäddar som redan finns, skapa ett miniland till lillan som gärna vill vara med mig ute och "hjälpa till". Det där med att få sin egen lilla "plätt" är så roligt - jag minns själv när jag fick en liten plats i mammas land!

Så var det växthuset - vi har en färdigmurad växthusgrund och ett begagnat växthus som ska monteras och lagas. Hoppas att vi hinner med att göra detta i sommar - tidigare säsonger har färgskrapning och fasadmålning fått gå före... Om vi får upp växthuset tänker jag främst odla tomat och chili där. Vore hemskt roligt med lite större tomatodling! Och chili - som tydligen är en av de mest besprutade grödorna - känns viktigt att odla själv! Jag brukar alltid ha ett par chiliplantor vid min mur, men i ett växthus skulle de naturligtvis ge mer...

Välkommen att följa min lilla trägård, på lördagarna framöver. Själv föreställer jag mig att det kommer att bli sällsynt trivsamt att ta "lördagsturen" med kameran och inspektera "ägorna". Under veckorna tänker jag föra anteckningar för hand i mina små trädgårdsböcker - och så sammanställer jag en text på lördagarna.

Om någon händelsevis skulle ha lust att göra mig sällskap, så kommer jag att lägga till en länklista där den som vill kan lägga upp sin trädgårdslänk. Det vore ju fantastiskt roligt att få titta in i era trädgårdar också!

Vi ses i trädgården nästa lördag! Om ni redan nu vill se lite av hur det såg ut i min trädgård förra året kan ni alltid läsa inläggen under etiketten "Hemträdgård". Ni hittar den under kategorierna i på bloggens högersida...

10 kommentarer:

  1. Så mysigt! Jag är uppväxt med "trädgårsdrundan" den går man hos alla som har en trädgård, för man måste ju beundra allt som växer *S* i brist på trädgård brukar jag tvinga ut mina gäster på balkongen, för jag vill ju också visa!
    //Henrietta

    SvaraRadera
  2. Åhh vad trevligt!

    Ser fram emot att få följa med.

    //Sigrid

    SvaraRadera
  3. Å vad kul att få följa!! Ser fram emot det!

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot att få följa med! Så himla skönt att vintern snart är över och man kan börja plantera igen!

    SvaraRadera
  5. Vilken bra idé! Då kan man ju samla trädgårdsinläggen till en dag så att de som vill kan kika (och de som hellre läser om pyssel slipper läsa)!
    Jag har precis stått och glatt mig åt de små Dahliagroddarna som har dykt upp i mina sålådor. Att man kan bli så glad för så lite!

    SvaraRadera
  6. Vilken kul idé med en trädgårdsdag! Kommer nog att skriva en hel del om balkongodlingen i år.

    /B

    SvaraRadera
  7. Så spännande, det är så roligt att få se andras odlingar så det ska följas med intresse!

    SvaraRadera
  8. Tycker det låter jättespännande! Själv brukar jag blogga om mina balkongodlingar. Det är jättekul att kunna se tillbaka på året innan och jämföra och inspireras och se vad som funkade eller inte.

    SvaraRadera
  9. Hej, alla!

    Vad roligt att så många tyckte idén var intressant! Nu känner jag mig jättetaggad inför att dra igång på lördag! Ska bli väldigt spännande att eventuellt få se vad ni har för er i era trädgårdar och balkonger också...

    Vi ses!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  10. Spännande! Jag har stor nytta av föregående års odlingsblogginlägg när jag planerar köksträdgården för i år. Svaret på frågan" när sådde jag egentligen tomaterna" finns bara ett par musklick bort. Perfekt!

    SvaraRadera