lördag 24 mars 2012

Trädgårdsdagbok - del 3!

















De här två bilderna får representera veckans trädgårdsinsats. Jag har krattat löv och rensat rabatt. Tulpanrabbaten som kantar vår ena grusgång, är en viktig del av trädgården - en av de allra äldsta beståndsdelarna. Där växer tulpaner, krokus och pärlhyasinter om vårarna, och gula liljor som slår ut i slutet av juli. Min grannfru har berättat att mannen som bodde i huset före oss, alltid var väldigt noga med att hålla tulpanrabatten snygg och prydlig. Jag brukar tänka på det när jag gör vårrensningen. Och på hur människor har gjort detsamma före mig, vår efter vår...

Att låta grusgångarna kantas av rabatter, var vanligt under 1920-talet. Vår trädgård är just från den tiden, och det är så roligt att mycket av den gamla atmosfären finns kvar! Jag är väldigt tacksam för det!

Vill du också dela med dig av din trädgårdsvecka? Då är du välkommen att lägga upp en länk till ditt trädgårdsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:



3 kommentarer:

  1. Oj så härligt det ser ut - riktigt vårpyssel! :) Hos oss är marken fortfarande täckt av snö, förutom på enstaka fläckar. Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin idé det här är, Maja! Att få ta del av andras trädgårdsarbete på det här viset är väldigt inspirerande. Jag har inte skrivit något inlägg om det men jag har också rensat rabatter och väntar nu ivrigt på att påskliljorna där ute ska slå ut! Kanske de kommer alldeles lagom till påsken. Det ser trivsamt ut i din trädgård, så fint att ni behåller den gamla känslan både i och runt ert hus!

    SvaraRadera
  3. Oj, så härligt det ser ut. Här i norr får vi vänta ett tag till med träsgårdsarbetet. Ute på gården ligger en stor snöhög.
    Vår trädgård är från 30-talet.Där finns inte mycket kvar av det gamla mer än ett uthus som tjänat som utedass och ett gammalt äppelträd.
    / Hella

    SvaraRadera