måndag 2 januari 2012

Baka citronmarängpaj!


Jovisst blev det en citronmarängpaj! Inte lika snitsig som Mildreds men väl så efterlängtad...

På nyårsaftons förmiddag bakade jag pajen och så åt vid den till dessert vid nyårsmiddagen. Citronmarängpaj är inget vanligt bakverk. Det är liksom godare... Än vanligt, menar jag. Fluffigt, syrligt och nästan lite förtrollat! Så håll i er för här kommer receptet:

Citronmarängpaj

(ca 6 portioner)

Pajdeg:

3 dl vetemjöl
150 gr smör
2-3 msk kallt vatten

Kör mjölet, smöret i bitar och kallt vatten i en matberedare i några sekunder tills degen gått ihop. Eller lägg mjölet och smöret i bitar i en bunke och nyp ihop det til en smulig massa. Tillsätt det kalla vattnet och arbeta samman ingredienserna till en smidig deg.
Låt degen vila i kylen i ungefär 30 minuter.

Tryck ut degen i en pajform. Klä kanterna med aluminiumfolie så att degen hålls uppe och inte kryper ned under gräddningen. Låt vila i kylen ca 15 minuter. Nagga pajen i botten med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min i 225 grader. Låt svalna.

Citronkräm:

3 dl vatten
1 ½ dl socker
4 msk maizenamjöl
saft och skal av 2 citroner
3 äggulor
2 msk smör

Blanda vatten, socker, maizena och pressad citron i en gryta. Koka upp under omrörning. Tag kastrullen från värmen. Separera äggulor och vitor - spara vitorna till marängen. Rör ner gulorna i krämen. Låt sjuda någon minut under omrörning, men koka inte. Tag kastrullen från spisen och blanda i rivet citronskal och fett. Låt krämen svalna. Häll den i pajskalet.

Maräng:

3 äggvitor
½ dl socker

Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt sockret och vispa till en styv smet. Bred marängen över citronkrämen. Grädda pajen mitt i ugnen tills marängen fått lite färg, ca 10 minuter i 175 grader.

4 kommentarer:

  1. Hoppas den blev god. Gjorde själv en före jul. Bottnade i misslyckat kristyrförsök, men blev god som citronmarängpaj.

    SvaraRadera
  2. Den ser väldigt god ut och jag håller med dig om att den scenen i serien var underbar.

    SvaraRadera
  3. Min morbror har längtat efter citronmarängpaj. Så jag bakade en sådan paj till honmom, efter det här receptet. Det blev jättegott och han blev så glad. Tack för receptet Maja

    SvaraRadera
  4. Borgmästaren: Bra när ett misslyckande kan bli till något annat gott:)

    Dorro: Javisst var scenen häftig! Min paj blev väldigt god - om än inte lika snitsig;)

    Snövits äpple: Det var väldigt roligt att höra att du gjorde kakan till din morbror, och att den blev till glädje för honom!

    /Maja

    SvaraRadera