söndag 1 januari 2012

En stilla önskan om ett Gott Nytt År!






















Så kom det nya året. Smög sig på i stilla mak - gick mig till mötes likt en gammal vän.

Jag tycker om att fira så - utan pukor och trumpeter men i stillhet och värme. Vi såg grannarnas raketer genom fönstren och lyssnade på kyrklockor i P1. Så skålade vi och önskade varandra gott nytt år. Ja, det var bra.

Och bra har jag det nu med, där jag sitter uppkrupen i soffan under en varm filt, med en fransk vintage-stickning för händerna och varm choklad (även den fransk) i koppen.

Med tanke på att jag aldrig studerat franska borde jag väl inte kunna följa ett franskt mönster, men jag hankar mig fram med hjälp av den här ordlistan, sunt stickförnuft, envishet och ett förträffligt diagram som finns bifogat i mönstret. Har tidigare stickat den här söta klänningen efter franskt mönster. Så länge modellerna inte är för avancerade går det fint.
 Och tur är väl det eftersom fransk stickdesign är enastående. Jag tycker till exempel väldigt mycket om "La Drogueries" mönster...

Den "Cache Couer" (=hjärtevärmaren) som jag stickar blir så fin! Och jag är väldigt glad åt mönstret - ett riktigt fynd! Det är enkelt och rustikt, men med den där speciella franska finessen som jag gillar... Just nu drömmer jag om vilka knappar jag ska välja. Trä, eller kanske några med rosmotiv? Det skulle göra sig fint till det mörkrosa garnet...

Innan jag avslutar vill jag önska er läsare ett gott nytt år och tacka för det som gått! Det är så fint att ni finns här!

4 kommentarer:

  1. Ojj att läsa det mönstret på franska var imponerande. Det skulle t.o.m. vara knepigt på svenska. Men bilden är bra så det hjälper ju till. Jag kan ibland tycka att mönstertexter krånglar till det. Det är för mig enklare att se hur det är gjort.

    SvaraRadera
  2. Jag vill passa på att även önska dej MAJA, ett riktigt Gott Nytt År 2012.

    Jag har följt dej flitigt, och kikar alltid in varje dag för att se om det har hänt något nytt på din sida. Du ger så mycket inspiration och spännande tips och idèer till alla oss andra, det är så fint tycker jag.

    För att inte förglömma sommarens alla virkade hättor, då var det ju ett makalöst virkande stickande + syning av plagg också. Allt för att få i väg så mycket mössor, sjalar, tröjor,mm, som möjligt till Afrikas horn. Det var fantastiskt att kunna peppa varandra att kunna göra fler mössor. Du hade ju gjort så otroligt fina mönster till de söta hättorna, och de var så lätta att sticka. Duktigt gjort av dej Maja.

    Sedan att du har detta lite gammeldags "sättet"/ stilen, med i det hela( bloggen) gör att det blir mycket nostalgi från det jag själv var liten och fick följa med min mamma på syjunta.

    Vi får alla se fram emot många nya härligt fina stick/virkstunder under detta nya färska året.

    Varma härliga kramar till dej/från Tina i Falun

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker modell! Det ska bli spännande att se hur den blir i verkligheten (lite extra äventyrligt med tecknad bild i beskrivningen eller hur?).
    Tack för allt vackert och bra i bloggen under 2011!

    SvaraRadera
  4. Kerstin: Ja, utan bilden hade det inte gått... Visst kan texter krångla till det. Stickade nyss en grej efter diagram - bara. Och det kändes ganska befriande!

    Tina: 1000 tack för den fina kommentaren! Värmer så mycket att läsa den:) Och tack för alla tips och påhejning som du själv bidragit med!

    Anna: Ja, det där med tecknad bild är spännande... Rent hypotetiskt skulle det ju kunna vara så att plagget aldrig stickats av någon alls, eftersom inget bildbevis finns. Men jag kan redan rapportera att den blev superbra! Jag är väldigt nöjd och tänker blogga om den snart!

    /Maja

    SvaraRadera