söndag 8 januari 2012

Ordning på broderigarnet!


Jag hade just hängt upp en ny familjekalender för 2012 och stod i beråd att hiva den gamla i papperssorteringen. Men så kändes det trist att skrota de där vackra Carl Larsson-bilderna, bara sådär. Det var ju på grund av dem vi köpte kalendern förra året...

Så jag förenade en nyttighet med en annan och satte mig för att tillverka pappkort att förvara mitt brodergarn på. Sådana där pappskivor med hål i, hade alltid min mormor till sitt garn. Då är det lätt att hålla isär garner av olika färg och kvalité och det blir inget trassel i förvaringslådan!


Igår köpte jag den här fina "vinterpaletten" på Hemtex (som ju återigen börjat sälja handarbetsmaterial!). Deras stickgarn blev en besvikelse för mig som inte gillar akrylgarn - därför blev jag nästan förvånad när jag upptäckte att de små påsarna med broderigarn innehöll fint DMC-garn. Jag blev så inspirerad av de gråa, silvriga nyanserna att mitt handarbetshjärta slog en liten volt;) Jag tänker sy någonting vintrigt av garnet... Ja, vintrigt men inte juligt. Så ska det bli.

Förresten har jag sysslat med en annan liten korsstygnsdesign i dagarna. En barnkammartavla som jag tänker visa er framöver. Jag är periodare när det gäller korsstygn och ibland blir jag väldigt biten!


Jag klippte ut ett par av månadsbilderna och klistrade upp dem på kalenderns baksida som var av lagom kraftig papp. Sedan gjorde jag hål med ett hålslag. Det fina i kråksången är sedan att jag klipper upp garndockan i lämpliga lägder och delar garnet så att det blir tre trådar i varje längd. (Jag broderar oftast med tre trådar). Sedan knyter jag fast varje längd för sig. Då är det bara att sy sedan. Alltså ett bra sätt att förbereda och underlätta sitt broderande!

På baksidan av kortet noterar jag vilket nummer varje nyans har, utifall jag skulle behöva mer någon gång.



Jag gjorde ett par kort till för framtiden. Ett av dem tänker jag använda när jag ska brodera barnkammartavlan som jag nämnde tidigare. Hoppas att ni har en bra söndag!

4 kommentarer:

  1. Det tyckte jag var väldigt påhittigt!

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara färger!
    Och en mycket god idé!
    Själv är jag mycket stolt över att ha alla garner på bobbiner o i nr-ordning i lådor:) Men här has också en del bilder som skulle passa...

    SvaraRadera
  3. Wow! Vilken trevlig idé! Mycket roligare än att använda dom där vanliga vita garn-korten (eller vad dom nu heter?) man får när man köper ett färdigt broderiset. Jag sparar ju dom med det resterande garnet när jag är färdig men då är ju ens garner sorterade efter viket broderi man använt dom till och inte färgmässigt. Kunde kanske vara smart att tillverka egna kort och sortera om sitt garn nån gång när man är på det humöret.

    SvaraRadera
  4. Hej Du skriver så trevligt. Vet du var jag kan köpa färdiga kort som jag skall vira broderigarn runt. Harså mycket garn att jag inte kan göra alla själv. Hälsningar Ulla ult. Maila mig ullaviolahult@gmail.com

    SvaraRadera