tisdag 17 januari 2012

Symöte - Barnkammartavla i korsstygn!


Hjärtligt välkomna till den här veckans symöte!

Nu är min lilla barnkammartavlan äntligen färdig och monterad. Här kan ni som vill sy den ladda ned mönstret gratis!

Tavlan är tänkt som en ABC-bonad för små barn som börjat intressera sig för bokstäver och räkning. Lillan satt med när jag ritade tavlan, och önskade en del av leksakerna. Eftersom hon fick en röd dockvagn i julklapp, måste den naturligtvis vara med... och dockan som hon haft sedan sin första sommar och den lilla the-servisen som hon tycker så mycket om. Någon jordglob har hon inte än, men hon drömmer om en. Den sista tiden har hon varit så fascinerad av kartor och glober. - Var bor vi, säger hon, och så visar vi... Under förutsättning att det inte är en USA-karta eller så;)

Att utforma egna korsstygnsbokstäver och siffror är väldigt kul - det kommer jag att göra mer framöver! Jag ville att bokstäverna på barnkammartvalan skulle vara lite "ruffiga", men samtidigt snirkliga och romantiska. När jag ritar korsstygnmönster använder jag det här förträffliga gratisprogrammet. Det är en  väldigt fin hjälp !

Jag gillar korsstygnstavlor i litet format! Precis som när det gäller min mini-märkduk kan man sy den här tavlan på ett par kvällar - så den är perfekt som sista-minuten-gåva till något barn som behöver en present! Jag sydde min tavla med 3 trådar på grå broderiväv (4 rutor/cm) med broderigarner som jag hade i gömmorna.





Monteringen av tavlan gjorde jag på ett sätt som jag aldrig gjort tidigare, nämligen genom att vika in en fåll och sedan klä baksidan med en filtbit som jag sydde fast längs kanterna med fina stygn. Två mässingskrokar fick bli hängare tills vidare. Kanske ramar jag in broderiet om jag hittar någon äldre ram som passar. Men tills vidare är detta fint!

Hur går det för er med handarbetandet? Några nya upptäckter eller framgångar? Lämna en länkt till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

7 kommentarer:

  1. Så söt denna tavlan är, jag har laddat ned den och hoppas den skall komma till nytta vid ett bra tillfälle.

    Själv håller jag på mycket med stickning/ virkning för Hjälpstickan( www.hjalpstickan.se). Är lite insnöad på att virka mössor just nu.
    Har också gjort några söta handledsvärmare, och tror också de finns på webbsidan.

    EFTERLYSNING! Om det är någon som har ett bra mössmönster för herrar får ni gärna hojta, stickad eller virkad. Det finns en del bra på nätet, men det är alltid roligt att kunna variera sig.

    Min sida där man kan se vad jag har gjort är www.olandersresidens.se, klicka dej in på Tinas pyssel.

    kram//tina

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag vill gärna vara med i er härliga syförening! För några år sedan började jag sy dockor. Just för tillfället håller jag på att tillverka små clowner. Ännu på exprimentstadiet....så vi får se vad det blir av det hela. Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Sockersöt barntavla. Så roligt att du delar med dig av mönstret och tipsar om gratisprogrammet :)

    SvaraRadera
  4. Vad söt den blev! Jag har funderat ett tag på en korsstygnstavla men har liksom glömt bort det. Nu blev jag sugen igen. Kanske, kanske kan det bli nästa projekt. Nu har jag just avslutat min roligaste stickning någonsin. Att det kunde vara så kul med mönsterstickning hade jag ingen aning om!

    SvaraRadera
  5. Underbart söt och genomtänkt!!

    SvaraRadera