tisdag 31 januari 2012

Symöte - Dockkofta och ett 4-årskalas!























Hej på er och välkomna till ett nytt symöte! Det är så roligt att ni vill vara med! Har ni förresten märkt att vi bli fler och fler? Nu har Husmorsskolans Nya Syförening över femtio medlemmar!

Idag är det en stor dag - vår lilla tös fyller år! För fyra år sedan föddes hon efter många, långa timmar... Natten efter föll snöflingor utanför sjukhusfönstret och jag låg vaken och tänkte att jag nog aldrig mer skulle kunna somna eftersom hon fanns nu, och jag ville vaka över henne resten av livet. Det var en sällsam känsla... Naturligtvis somnade jag tillslut, efter att jag oroat mig färdigt för huruvida hon skulle bli för varm med mössa på sig och för kall om jag tog av den;) Nu är hon en stor flicka som pratar och dansar och skrattar mest hela tiden. Det är så förunderligt med livet.

Igår kväll satt jag uppe och stickade en dockkofta. Jag kom nämligen på att en födelsedag utan en stickad present från mamma inte riktigt går för sig. Från början var det meningen att jag skulle sticka en tröja till henne, men garnet som jag valde funkade inte så bra till den modellen, så det projektet hamnade på is. Istället blev det en sista-minuten-stickning. Jag har stickat den ursöta koftan tidigare en gång - då var det lillans kusin som fick den. "Little Kina" är en bedårande, fransk modell som man kan sticka upp på en kväll om man är van! Dockkläder är så roligt att tillverka --- tänker återkomma till det temat mer framöver.






















Mönster: Little Kina av Muriel Agator
Garn: Drops Merino Extra Fine
Storlek: Minsta modellen för dockor runt 30 cm

Nu är det fritt fram för övriga syföreningsmedlemmar att visa vad ni haft för er i veckan! Varsågod att lämna en länk med hjälp av länkverktyget nedan:

12 kommentarer:

  1. oj vilken söt liten kofta! själv har jag stickat spetsstrumpor =) kram eddy

    SvaraRadera
  2. Grattis till födelsedagsbarnet! Så söt dock kofta! Va kul om du återkommer med fler tema på dock kläder. Ser fram emot det! Ha en kalasfin dag!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till födelsedagsbarnet, och till mamman som hann fixa en så fin present!

    SvaraRadera
  4. SÅ himla kul att vi har blivit så många! För två år sen var vi en liten grupp för inbördes beundran... och nu är vi en stor grupp för inbördes beundran :D Och vi är verkligen himlarns beundransvärda!!

    SvaraRadera
  5. Jättegullig liten kofta, förstår att det är roligt att sticka dockkläder när det går så fort. Kul att det så många medlemmar nu!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Grattis till födelsedagsbarnet! Vilken fin dockkofta och vilken härlig färg. Ser verkligen fram emot att få se mer av det. Det är något som går åt här hemma.
    Vad roligt att det är så många medlemmar i föreningen. Roligt att kunna vara med på symöten där alla kommer från både här och där:). Själv gick jag med för några veckor sedan (då det var en del strul på hemsidan) så jag väntar nu ivrigt på att mitt namn skall komma upp på medlemslistan.
    http://tusenstjarna.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Visst är det något särskilt med ens barns födelsedagar. Vi har firat en sjuåring här i dagarna och det väckte minnen till liv och jag fick en chans att reflektera lite extra över livet och kärleken till ens barn.

    Idag bidrar jag med några gamla alster och en beskrivning till ett litet snabbprojekt som lämpar sig extra bra så här i förkylningstider.

    SvaraRadera
  8. ... och så kom jag att tänka på en docksängs-och-dockgarderobs-idé: http://www.makeit-loveit.com/2012/01/turn-a-shelf-into-a-doll-bed-with-clothing-storage-for-18-inch-dolls.html

    SvaraRadera
  9. Eddy: Å, spetsstrumpor! Vad härligt!

    Tångsnällan: Ja, det kommer att bli mer dockkläder! Förhoppningsvis både stickade och sydda...

    Anna: TACK:)

    Karin: Det har du helt rätt i - jag menar, i det att vi är beundransvärda!!!;) En portion inbördesbeundran är allt man behöver för att må bra - eller hur?

    Elin: Ja, ibland är det roligt med småsaker som blir klara på en kväll:)

    Ulrika: Å, det ska jag fixa med än gång! Ledsen att det dröjde! Kul att du är med oss.

    Johanna: Ja, det är en speciell känsla - man reser liksom tillbaka till den där dagen då ens barn föddes... Bra med "förkylningsprojekt"!

    Anna, igen: Vad fint det var! Visst var det ju förresten en "American Girl-docka" som man såg i bilderna? Å, nu fick jag ett plötsligt behov av dockklädeshängare;)

    SvaraRadera
  10. Hej! Hur fick du hem mönstret till dockkoftan? Jag förstår ingenting av hemsidan! Tack för all inspiration din blogg ger!! Mvh Lina

    SvaraRadera
  11. Hej, Lina! Ja, jag vet att det var krångligt på den franska sidan. Jag lyckades när jag gick via länken som låg på RAvelry - så prova att leta upp koftan där och ladda ner den pdf:n. Hoppas att du lyckas!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Det ska jag pröva, den är såå söt! Mvh Lina

      Radera