onsdag 11 januari 2012

Klipp och vik presentaskar!


När man ska ge bort saker känns det extra roligt om man tillverkat förpackningen själv. Under jullovet har min familj frossat i papperspyssel och en av de saker som jag har lärt mig är att vika dessa presentaskar. Egentligen är inte själva vikandet i sig särsklit svårt, snarare lätt som en plätt. Det var mer upptäckten att man KAN göra så här som var lärorik!

Askarna går att göra i vilket format man vill. Jag använder den här mallen och förminskar/förstorar till önskat format i kopiatorn. Sedan är det bara att klippa ut askar för brinnande livet. För att stänga askarna viker man först upp de två flikarna med rundade handtag, sedan låser man genom att vika över de två långsmala flikarna.

Det är roligt att använda papper med mönster på båda sidor för då blir asken tjusig både inuti och utanpå. I början klippte jag ut askar av scrapbookpapper, men sedan kom jag på att det är roligt att leta efter fint material återvinningshögen. Omslag till kataloger funkar till exempel jättebra! Lagom tjockt och bilder på båda sidorna.



Förra årets Ikeakatalog blev till en ask med fint budskap på!

14 kommentarer:

  1. Åh, vad fina! De skulle jag ha gjort till idag, ju! Mina tvillingar fyller år idag... men de har redan fått sina presenter, så det får bli till någon annan gång! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Å vad söta små askar, jag älskar också pyssel, av alla de slag. Man kan ju göra så mycket fint med just papper. Tack för detta tips.

    kramar//tina i Falun

    SvaraRadera
  3. Underbart söta. De tänker jag använda mig av ganska snart känner jag. Fick en idé så fort jag såg dem. Tack!

    SvaraRadera
  4. Vilka jättefina askar! Tusen tack för att du delar med av beskrivningen .

    SvaraRadera
  5. Jättefina! Jag har sett och provat många askmodeller, men aldrig den här, så tack!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina askar! Jag ska verkligen prova att göra några. Tack för mallen och för alla tips du ger. :)
    Ha en toppenfin kväll! /Anna

    SvaraRadera
  7. Verkligen trevliga små askar! Tack för tipset och tack för din härliga blogg.

    SvaraRadera
  8. Å fiffigt. Jätte fint verkligen.

    /Lina

    SvaraRadera
  9. En liten (kanske något dum) fråga bara: ska man klippa hål i de lite rundare handtagen också? Jag fattar inte riktigt vad de hålen ska vara till. Tack för bra tips!
    Maria

    SvaraRadera
  10. Alla: Vad roligt att detta tips uppskattades av så många! Askarna är så roliga att göra och fina att ge bort:)

    Svar till Maria: Javisst, man ska klippa ut de hålen. De fungerar som låsning - om man knyter i ett snöre eller band! Det är aldrig dumt att fråga:)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  11. Jättefina!
    /Elin i Norr

    SvaraRadera