onsdag 18 januari 2012

Koka rysk jordgubbssylt!






















Nykokt jordgubbssylt mitt i vintern - är det verkligen möjligt?

Javisst! Om man som jag är lycklig nog att ha självplockade gubbar kvar i frysen. Egentligen skulle jag ha gjort något av dem för längesedan, men en burk blev visst liggande...

När det kom för mig att jag skulle koka jordgubssylt fick jag lust att pröva något av recepten i min gamla raritet - "Husmoderns Nya Konserveringsbok". Där kan man hitta både det ena och det andra;) Pickles, soja, och smörinkokta kantareller...

Jag bestämde mig för att pröva en variant som i boken kallas för "Rysk jordgubbssylt". Principen är enkel - man använder ett dricksglas som mått och varvar vartannat glas socker med vartannat glas jordgubbar i en kruka. Täcker över krukan och låter bären stå och safta till sig över natten, sedan sjuder man sylten på svag värme i ca 10 minuter, skummar och häller på steriliserade burkar. Vill man förlänga hållbarheten kan man tillsätta lite natriumbensoat som rörs ut i en skvätt sylt innan man häller det i sylten.

I boken står det att det går att göra samma sak med hallon, körsbär, björnbär och vinbär.

Jag tycker att syltreceptet var ett riktigt fynd! Det är charmigt att mäta med glas och hälla på kruka, och lätt som en plätt att koka ihop sylten dag 2. Sådan här sylt ska jag göra mycket av i sommar!

På lördag ska vi äta våfflor med nykokt jordgubbssylt! Det blir en välbehövlig "vinterkur"!



3 kommentarer:

  1. Låter som ett av mina favorit-efterrätter (dock inget för barn) Skiva jordgubbarna och varva gubbar och socker i ett vinglas. Häll på rödvin och låt marienra nån timma. Inget för bilister men väldgit gott....

    SvaraRadera
  2. Det måste jag prova! Enkelt och gott!

    SvaraRadera
  3. Hanne: Det där låter väldans gott! Ska testas vid något festligt tillfälle!

    Tångsnällans: Ja, det här var en riktig höjdare!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera