måndag 16 januari 2012

Vårvinter!


Så var det gjort. Julsakerna är återigen undanstuvade i sina lådor och vårvintern tar vid. 

Det är alltid så befirande - med de rena ytorna, det blekgrå ljuset och tystnaden. Längtan efter fågelsång och vårblommor för med sig framtidstankar och framtidstro. Allt känns nytt så här års, men ännu i vila. Dvala.

Hela helgen har varit full av små glädjeämnen: Vi fick tulpaner i lördags, årets första. Bara en sådan sak! Och lillan invigde sin nya vårkappa. Hon var så fin. Och stolt. Jag tyckte att hon liknade Madicken.

Jag har lagat en massa god och nyttig mat också - ur den här kokboken. Helt klart en ny favorit! Väldigt fina recept. Och så har vi promenerat och åkt skridskor på en sjö. Jag var ganska rädd - det är jag alltid på isen. Men det var härligt ändå.

Tavlorna som skymtar på bilderna är illustrationer ur "Gösta Berlings saga" av Selma Lageflöf. De kommer från min mormor och morfars hem. Jag står ofta och ser på dem precis som jag gjort sedan barnsben. Är så tacksam för att jag får göra det!

Ha en fin veckostart!




2 kommentarer:

  1. Oh vilket härligt inlägg! Och dina fina tulpaner ger hopp om att det kommer en vår i år igen! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är nått rogivande med att få städa bort julen och det är vilsamt med det bleka vinterljuset! Köpte mej en härlig tulpanbukett idag jag också.
    Provade i em bullfyllningen och den blev kanongod. Barnen och maken gillade den också.
    Kram

    SvaraRadera